سلامت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان


چگونه غذاها و نوشیدنی های اسیدی بر سلامت دهان شما تأثیر می گذارد؟

سلامت دهان و دندان

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

غذاهای اسیدی می توانند آسیب زیادی به سلامت دهان و دندان شما وارد کنند. فقط دندان ها نیستند که نیاز به محافظت دارند. در صورت مصرف منظم غذاها یا نوشیدنی های اسیدی، مینای دندان بیشتر از بین می رود. پس این برای شما چه معنایی دارد؟ خوب، به این معنی است که مهم است که مراقب غذاها و نوشیدنی هایی با سطح اسیدی بالا باشید. اگر پوسیدگی دندان دارید یا لثه‌هایتان عقب‌رفته است، مهم‌تر است که رژیم غذایی با اسیدیته پایین را رعایت کنید.

چه چیزی غذاها و نوشیدنی های اسیدی را مضر می کند؟

برای شروع، بیایید در وهله اول به مواردی که غذاها و نوشیدنی های اسیدی را برای دندان های شما مضر می کند نگاهی بیاندازیم. مینای دندان شما به طور طبیعی کمی قلیایی است. این بدان معنی است که سطح pH آن در حدود هفت (کمی بالاتر از خنثی) است. مینا از سطح دندان های شما در برابر سایش و پارگی روزمره محافظت می کند.

بدون یک لایه محافظ بیرونی مانند این، ما در هنگام مسواک زدن و خوردن وعده های غذایی خود بسیار مستعد آسیب خواهیم بود. با این حال، هنگامی که ما غذاها و نوشیدنی های اسیدی را به طور منظم مصرف می کنیم – مانند نوشابه های حاوی اسید فسفریک- سطح pH دهان ما را کاهش می دهند (PH دهان افراد عادی حدود 5 است).

این امر می تواند مینای دندان شما را از بین ببرد، به این معنی که لایه محافظ آن کاهش می یابد. اکنون بیشتر احتمال دارد که با پوسیدگی و بیماری لثه مواجه شوید!

سلامت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسئله ای از جمله سلامت دهان و دندان با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی برای سایر قسمت های دهان – نه فقط دندان ها – مضر هستند. مرکز دندانپزشکی Upper Hunt Club در اتاوا پیشنهاد می کند که اگر از بیماری پریودنتال رنج می برید، مهم است که هنگام مصرف غذاها یا نوشیدنی های اسیدی مراقب باشید.

وقتی اسیدها را به طور مکرر در طول زمان می خوریم، باعث التهاب می شوند که در برخی موارد منجر به سرطان دهان می شود. اگر هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه های شما خونریزی می کند، ممکن است مشکلی در لثه های شما وجود داشته باشد. اگر به طور مداوم غذاها و نوشیدنی های اسیدی مصرف می کنید، ممکن است احتمال خونریزی آنها بیشتر باشد، بنابراین باید مراقب این موضوع باشید!

نمونه های رایج غذاها و نوشیدنی های اسیدی

● نوشابه های گازدار: نه فقط از نوع گازدار! مراقب باشید که مصرف موادی مانند آب میوه، لیموناد و کوردیال را محدود کنید.

● مرکبات: پرتقال، لیمو و غیره مرکبات اسیدی اغلب به عنوان غذا یا همراه در وعده های غذایی مانند صبحانه، ناهار و شام مصرف می شوند. باز هم، مصرف بیش از حد این اقلام اسیدی می تواند برای سلامت دهان شما مضر باشد! بهتر است آنها را با سایر غذاها و نوشیدنی های کمتر اسیدی متعادل کنید. برخی افراد دریافتند که خوردن یک پرتقال در اول صبح برای سلامت کلی آنها مفید است زیرا ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی ما کمک می کند – با این حال ممکن است بخواهید در نظر بگیرید که آیا نیاز به محدود کردن مصرف غذاهای اسیدی مانند پرتقال دارید یا خیر.

● نوشابه های گازدار: نه فقط کولا! اسید فسفریک را در بسیاری از نوشیدنی‌های گازدار پیدا می‌کنید، این همان چیزی است که آنها را گازدار می‌کند و به این معنی است که سطح اسیدیته بالایی دارند. وقتی نوبت به نوشیدن نوشابه های گازدار می رسد، این کار را هر چند وقت یکبار انجام دهید – در صورت امکان، سعی کنید به جای آن، آنها را با جایگزین های سالم تری مانند آب جایگزین کنید. اگر در طول روز هوس چیزی گازدار دارید، نوشابه را با نوشابه یا آب معدنی تهیه کنید.

 


پیشنهاد مطالعه: علائم خرابی ایمپلنت دندان چیست؟


سلامت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان

میزان مصرف سالم غذاها و نوشیدنی های اسیدی چقدر است؟

مقدار خاصی وجود ندارد که بتوانیم بگوییم مصرف سالم غذاها و نوشیدنی های اسیدی باشد. در عوض، این در مورد ایجاد تعادل مناسب بین آنها و غذاها و نوشیدنی های غیر اسیدی است، بنابراین شما بیشتر از دومی لذت می برید! اگر رژیم غذایی شما عمدتاً یا به طور کامل از غذاها و نوشیدنی های اسیدی تشکیل شده است، ممکن است به ویژه برای دندان های شما مضر باشد.

بنابراین سعی کنید در صورت امکان به طور کلی کمتر غذا بخورید. همچنین نه تنها محدود کردن مصرف، بلکه کاهش قرار گرفتن در معرض نیز مهم است، مانند اجتناب از مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن یک وعده غذایی اسیدی، زیرا اسیدها حتی پس از خوردن غذا روی دندان‌های ما باقی می‌مانند. آنها همچنان تا 20 دقیقه بعد در مینای دندان فرسایش می یابند. اگر بتوانید برای این مدت از مسواک زدن دندان های خود اجتناب کنید، مفید خواهد بود.

مراقب سلامت دهان و دندان خود باشید

غذاها و نوشیدنی های اسیدی به میزان زیادی بر سلامت دهان و دندان ما تأثیر می گذارد! مطمئن شوید که مصرف را محدود کنید و مطمئن شوید که مواد اسیدی کمتری مانند آب می خورید و می نوشید تا بیشتر. همچنین باید مراقب باشیم که وعده های غذایی اسیدی زیادی را پشت سر هم نخوریم زیرا ممکن است خطر فرسایش مینای دندان همراه با سایر اثرات منفی بر سلامت طولانی مدت دهان را افزایش دهد.

سعی کنید با اجتناب از خوردن بلافاصله پس از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، مواجهه را کاهش دهید، زیرا اسیدها حتی پس از خوردن هم باقی می مانند. از طرف دیگر، قبل از از سرگیری روال خود، 20 دقیقه صبر کنید.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسئله ای از جمله سلامت دهان و دندان با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

اگر نیاز به خدمات دندانپزشکی با کیفیت بالا دارید، به شما پیشنهاد میکنیم حتما با متخصصان ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام آقای دکتر بهروز حبیبی اینجا کلیک کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *