جراحی لثه

جراحی لثه


چه زمانی به جراحی لثه احتیاج است؟

در گذشته معمولا اولین راه درمان دندان کندن آن بود. به مرور علم پیشرفت کرد و راه های جدیدی برای احیای دندان های پوسیده کشف شد. حالا این روزها نه تنها پوسیدگی دندان ها، بلکه هر عارضه ای در دهان و دندان، راه درمان مخصوص خود را دارد. در زمان حال اخرین مرحله کندن دندان است.ح. گفتیم که یکی از راه های درمان عارضه های دندانی و دهانی، جراحی دندان است. همه چیز درباره جراحی دندان به دلیلی که به جراحی نیاز است مربوط می شود. پس بهتر است با هم دلایل جراحی دندان را بررسی نماییم :

پوسیدگی شدید دندان

اولین گزینه ای که در دندان ها، جراحی دندان را به همراه خواهد داشت؛ پوسیدگی شدید و عمیق دندان است. برخی از دندان ها انقدر درصد پوسیدگی بالایی دارند که تحت هیچ شرایطی و با هیچ راه درمانی، شرایط ترمیم آن فراهم نخواهد بود. پس تنها راهی که پیش روی دندان پزشک قرار میگیرد چیزی جز جراحی دندان نیست.در جراحی لثه تکه های دندان و ریشه های جا مانده در لثه، به طور کامل از دهان خارج می شود.

شکستگی فک

مورد بعدی که نهایتا به جراحی دندان ختم می شود، شکستگی فک است. شکستگی فک ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد.  همگی می توانند دلایلی باشند که شکستگی فک را به وجود می اورند. معمولا بر اثر شکستگی فک، بعضی از دندان ها دچار اسیب های جدی و غیر قابل ترمیم می شوند . شرایطی هم هست که دندان از بافت های استخوانی اطرافش خارج می شود .حتما برای درمان و ترمیم آن به جراحی احتیاج می باشد. در این شرایط معمولا عفونت های دهانی اولین گزینه ای هستند که پدیدار خواهند شد. تشخیص دندان پزشک در این شرایط چیزی جز جراحی دندان و ترمیم آن نخواهد بود.

نکروزپالپ

پولیپ های دندانی یکی از مواردی هستند که بر اثر اسیب شدیدی که با بافت عصبی لثه ها وارد می کنند، معمولا منجر به جراحی دندان خواهند شد. گاهی اوقات عفونت لثه انقدر زیاد می شود که بافت عصبی از بین می رود و پولیپ ها نمایان می شوند و معمولا این پولیپ ها غیر قابل بازگشت هستند. نکروز پالپ زمانی است که بافت عصبی به طور کامل مرده و دیگر امیدی به عصب کشید و احیای دوباره ی دندان نمی باشد. در این شرایط تنها گزینه جراحی دندان است که باید تحت نظارت پزشک متخصص انجام گیرد.

بیماری های پیشرفته ی لثه

بیماری های لثه یا همان پریودنتیت، معمولا به دو صورت مهاجم و مزمن به وجود می اید. نوع اول آن یعنی همان مهاجم معمولا در سنین بیست سالگی رویت شده و بیشتر ریشه در ژنتیک و ایمونولوژی دارد. معمولا در این نوع بیماری لثه شما جرم و پلاک دندان زیادی مشاهده نمی کنید اما این بیماری خرابی های خاص خودش را خواهد داشت. نوع مزمن پریودنتیت معمولا بعد از سی سالگی اتفاق می افتد و دلیل شایع آن معمولا به عدم مسواک و مراقبت از دندان ها و یا بد مسواک زدن بر می گردد.در این شرایط ، جراحی دندان، بهترین طرح درمانی است که توسط متخصص تجویز خواهد شد.

 

ارتودنسی

همه می دانیم که ارتودنسی یکی از دلایل شایع جراحی دندان است. در هنگام ارتودنسی معمولا نیاز است که چند دندان کنده شود تا جا برای جابجایی سایر دندان ها باز گردد. از این چون دندان ها هیچ مشکلی ندارند، از جراحی دندان برای دراوردن دندان ها  استفاده می کنند. پس یکی دیگر از مواردی که به جراحی دندان منر می شود، چیزی نیست جز ارتودنس دندان ها!

دندان های پنهان

دندان نهفته به دندان هایی هستند که نمیتوانند از لثه خارج بشوند. این مشکل ممکن است درباره ی همه ی دندان ها اتفاق بیفتد اما شایع ترین دندان نهته به دندان های عقل مربوط می شود. در صورت رخ دادن این اتفاق برای دندان های عقل به دلیل گیر کردن آن ها در ارواره ی فک، امکان بیرون امدن وجود نداشته و عفونت های مختلفی را پدیدار می کنند. دندان های عقل معمولا کارایی زیادی در جویدن و مراحل پردازش غذا در دهان ندارند، از این رو معمولا این مشکل به کشیده شدن آن ها ختم می شود که این موضوع نیز نیازمند جراحی لثه است. اما دندان نیش بالا یکی دیگر از دندان هایی است که دچار نهفتگی می شود. دندان نیش یکی از مهم ترین دندان هاست و نقش خیلی مهمی در جویدن و پردازش غذا ایفا می کند. معمولا دندان نیش در سیزده سالگی بالا می اید و اخرین دندان دائمی است که پدیدار می شود.  معمولا برای بیرون اوردن دندان های پنهان مانند نیش و … از جراحی دندان ها استفاده می کنند.

 

ناهنجاری های پاتولوژیک

گاهی اوقات پیش می اید که یک سری دندان ها دچار ناهنجاری های پاتولوژیک می شوند. این موضوع تنها با کمک جراحی دندان بر طرف می شود. پس یکی دیگر از مشکلات دهانی و دندانی که به جراحی دندان ختم می شود، ناهنجاری های پاتولوژیک است.

دندان هایی که به صورت یک مانع برای پروتزهای دندانی عمل می کنند

پروتزهای دندانی همان دندان های مصنوعی هستند که عملکردی شبیه به ایمپلنت و پل دندانی دارند. البته پروتزها معمولا به دلیل هزینه ی کمتری که دارند، بسیار پرطرفدارتر از راه های دیگر می باشند. گفتیم که برای پر کردن جاهای خالی دندان ها از پروتز دندانی استفاده می کنند. گاهی اوقات پیش می اید که این پروتز دندانی با دندان های مجاور تداخل پیدا می کند. بنابراین در این شرایط پزشک متخصص ناچار به جراحی لثه و دندان های مانع خواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره و یا استفاره از اطلاعات در رابطه با دهان و دندان در صفحه اصلی در خدمت شما هستیم.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *