کامپوزیت

پرکردن دندان با مواد همرنگ

درگذشته پر کردن دندان به‌وسیله ترکیبی از فلزات مختلف(یا آمالگام) انجام می‌شد اما امروز این روش تغییر کرده زیرا پر کردن دندان با ظاهری طبیعی‌تر و بدون فلزات به رویکردی مطلوب‌تر تبدیل‌شده است

امروزه دندان‌پزشکان از مواد همرنگ دندان همچون کامپوزیت و پرسلن برای پر کردن دندان استفاده می‌کنند. این مواد همرنگ دندان سالم‌تر بوده و نتایج آن‌ها قابل پیش‌بینی می‌باشد

پر کردن دندان با مواد همرنگ ظاهر و عملکردی طبیعی به دندان‌ها بخشیده و برای ترمیم نامحسوس و محافظت از دندان‌های آسیب‌دیده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

انواع پر کردن د ندان

نمی‌توان گفت که بهترین مواد برای پر کردن دندان کدام است زیرا همه نوع مواد ترمیمی برای انواع آسیب‌های دندانی مناسب نمی‌باشد.

با توجه به میزان نیاز بیمار به ترمیم دندان، حساسیت وی به مواد خاص و هزینه درمان، مواد مناسب برای پر کردن دندان او انتخاب خواهد شد. مواد مختلفی که برای پر کردن دندان بکار برده می‌شود عبارت‌اند از:

1.پر کردن با طلا

: پرکننده‌های طلا که مخلوطی از طلا با دیگر فلزات است برای تزئین، روکش و تاج دندان مورداستفاده قرار می‌گیرد. روکش‌های طلا در لابراتوارهای دندان‌پزشکی آماده‌شده و سپس به محل موردنظر چسبانده می‌شود. پرکننده‌های طلا به‌خوبی توسط بافت لثه تحمل شده و ممکن است بیش از ۲۰ سال عمر کنند. به همین علت بسیاری از پزشکان فلز طلا را از بهترین مواد برای پر کردن دندان می‌شناسند. البته این مواد اغلب گران‌تر از سایر مواد پرکننده دندان می‌باشند. مزیت این فلز این است که زنگ نمی‌زند و برای برخی از افرادی که به پرکننده‌های فلزی مثل آمالگام نقره‌ای‌رنگ حساسیت دارند، مطلوب‌تر است.

2.آمالگام

پرکننده آمالگام نقره‌ای‌رنگ ماده‌ای مقاوم برای پر کردن دندان است که نسبتاً ارزان نیز می‌باشد. اگرچه آمالگام دارای رنگ تیره‌ای می‌باشد که نسبت به روکش‌های چینی و کامپوزیتی قابل‌توجه‌تر بوده اما معمولاً برای پر کردن دندان‌های جلویی که قابل‌مشاهده هستند کاربرد ندارد. آمالگام مخلوطی از نقره، قلع، روی، مس و نزدیک به ۵۰ درصد جیوه است که برای پر کردن دندان‌های عقب مورداستفاده قرار می‌گیرد. آمالگام در برابر فشار جویدن به‌خوبی مقاومت کرده و دست‌کم می‌تواند هفت سال یا بیشتر عمر کند.

 

3.رزین کامپوزیتی پر کردن دندان با مواد همرنگ:

توسط رزین‌های کامپوزیتی ممکن خواهد بود و معمولاً برای پر کردن دندان‌هایی که طبیعی نشان دادنشان حائز اهمیت است به‌کاربرده می‌رود. این ماده مخلوطی از پلاستیک و ذرات ریز شیشه است که به‌طور مستقیم درون حفره قرارگرفته و سپس سخت می‌شود. پر کردن دندان با مواد همرنگ مثل کامپوزیت برای آسیب‌دیدگی‌های عمیق و بزرگ ایده آل نمی‌باشد زیرا ممکن است در طول زمان دچار خوردگی شوند. ازآنجایی‌که این مواد پرکننده همرنگ دندان می‌باشند، با مصرف چای، قهوه و یا تنباکو رنگ می‌گیرند و حداقل ۵ سال دوام خواهند داشت.

4.پرسلن:

روکش­های پرسلن از دیگر روش‌های پر کردن دندان با مواد همرنگ می‌باشند. پرکننده‌های سرامیکی یا چینی که از ماده‌ای به نام پرسلن ساخته می‌شوند به مدت ۵ تا ۷ سال دوام‌ دارند. پرکننده‌های پرسلن که inlay یا onlap نامیده می‌شود که به‌صورت سفارشی در لابراتوارهای دندان‌پزشکی آماده‌شده و به دندان چسبانده می‌شوند. با کمک این مواد پرکننده می‌توان دندان را مشابه دندان‌های طبیعی فرد پر کرد و در برابر لک شدن و رنگ گرفتگی نیز مقاوم می‌باشند. ترمیم پرسلن اغلب بیشتر دندان را می‌پوشاند و هزینه آن تقریباً مشابه روکش‌های طلا می‌باشد.

 

پر کردن دندان با مواد همرنگ مثل کامپوزیت برای آسیب‌دیدگی‌های عمیق و بزرگ ایده آل نمی‌باشد زیرا ممکن است در طول زمان دچار خوردگی شوند

 

پر کردن دندان با مواد همرنگ

 

پر کردن دندان با مواد همرنگ علاوه بر حفظ سلامت دندان‌ها در بهبود ظاهر دندان و لبخند بیمار بسیار مؤثر می‌باشد. پر کردن دندان با مواد همرنگ که با عنوان پرکننده‌های کامپوزیتی شناخته می‌شوند یک راه‌حل عالی برای رفع آسیب‌های دندان همچون ترک‌خوردگی و پوسیدگی بوده و سبب بازگرداندن زیبایی دندان‌ها خواهند شد.

پرکننده‌های کامپوزیتی موادی قوی هستند که می‌توانند برای ترمیم دندان با ظاهری طبیعی و همسان آن بکار برده شوند.

این مواد اغلب برای پر کردن دندان‌های جلویی مورداستفاده قرار می‌گیرند و با دندان‌های طبیعی تطبیق داده می‌شوند به­ طوری­که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نخواهد شد.

مواد همرنگ دندان که برای آسیب‌های دندان مورداستفاده قرار می‌گیرند کامپوزیت‌های رزینی، پرسلن و زیرکونیا می‌باشند. برای پر کردن دندان با مواد همرنگ ابتدا دندان‌پزشک، دندان را بی‌حس کرده و بخش آسیب‌دیده و پوسیده دندان را از بین می‌برد.

سپس ساختار باقی‌مانده دندان استریل شده و پس‌ازآن به کمک این مواد پرکننده موردبازسازی قرار می‌گیرد.

پر کردن دندان با مواد همرنگ برای ترمیم‌های کوچک و متوسط، مثل‌ ترمیم دندان‌هایی که براثر ضربه، ناخن جویدن و یا دندان‌قروچه دچار ترک‌خوردگی و فرسایش شدند، مناسب می‌باشد.

با توجه به میزان آسیب‌دیدگی دندان پر کردن دندان با مواد همرنگ ممکن است به یک یا دو جلسه نیاز داشته باشد.

درصورتی‌که آسیب‌دیدگی دندان زیاد بوده و به حجم زیادی از مواد همرنگ برای جایگزینی با بخش آسیب‌دیده نیاز است، لازم است بخش جایگزین در خارج از دهان ساخته‌شده و سپس به دندان چسبانده(باندینگ) شود.

کامپوزیت بادوام بوده و سال‌ها می‌تواند عمر کند بااین‌حال ممکن است به ترمیم یا جایگزینی نیاز داشته باشد. برای مراقبت صحیح از کامپوزیت باید بهداشت دهان و دندان را به‌ خوبی رعایت کنید، به‌طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید تا دندان‌هایی سالم داشته باشید.

اگر تغییر رنگ، ترک‌خوردگی یا شکستگی در کامپوزیت‌ها احساس کرده‌اید در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه کنید. پر کردن دندان با مواد همرنگ به شما اجازه می‌دهد که مجدداً با اطمینان و با اعتمادبه‌نفس لبخند بزنید

 

 

مزیت پر کردن دندان با مواد همرنگ

 

اگرچه مواد کامپوزیتی در برابر فرسایش مقاوم می‌باشند اما مشخص نیست که به‌اندازه آمالگام­های نقره‌ای‌رنگ از استحکام کافی در برابر فشارهای شدید جویدن برخوردار هستند یا خیر.

بااین‌حال بیشتر بیماران به دلیل مزایای کامپوزیت خواستار این روش برای پر کردن دندان آسیب‌دیده خود می‌باشند. مزیت پر کردن دندان با مواد همرنگ عبارت است از:

  1. هیچ خطر بهداشتی در استفاده از مواد کامپوزیت وجود ندارد درصورتی‌که آمالگام نقره‌ای به دلیل داشتن جیوه سمی می‌باشد بنابراین کامپوزیت دندان عوارضی در پی نخواهد داشت.
  2. حساسیت‌ها و ناراحتی‌های کمتری در استفاده از مواد کامپوزیتی از سوی بیماران گزارش‌شده است.
  3. پر کردن دندان با مواد همرنگظاهری طبیعی و زیبا به دندان‌ها می‌بخشد.
  4. پر کردن دندان با مواد همرنگاز استحکام خوبی برخوردار بوده و برای شکستگی‌های کوچک که هنگام جویدن به مقاومت متوسطی نیاز دارند مناسب می‌باشد. افرادی که ترجیح می‌دهند پرکردگی دندانشان طبیعی‌تر جلوه کند کامپوزیت‌ها انتخاب مناسبی برای آن‌ها خواهند بود.
  5. ازآنجایی‌که مواد نقره‌ای آمالگام به دلیل داشتن فلزات ممکن است براثر دما منقبض و یا منبسط شوند و به شکستگی دندان منجر شوند لذا مواد کامپوزیتی برای تقویت و ترمیم دندان مناسب‌تر می‌باشند.
  6. برای پر کردن دندان با آمالگام دندان‌پزشک ناچار است که حفره‌ی بزرگی را برای قرار دادن آن بروی دندان ایجاد کند درصورتی­که برایپر کردن دندان با مواد همرنگ نیازی به حذف زیادی از ساختار طبیعی دندان نیست.
  7. اتصال مواد کامپوزیتی به دندان ۹۵ تا ۹۸ درصد قدرت اصلی دندان را بازمی‌گرداند.

ازآنجایی‌که مواد نقره‌ای آمالگام به دلیل داشتن فلزات ممکن است براثر دما منقبض و یا منبسط شوند و به شکستگی دندان منجر شوند لذا مواد کامپوزیتی برای تقویت و ترمیم دندان مناسب‌تر می‌باشند

پر کردن دندان یکی از روش‌هایی است که برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده مورداستفاده قرار می‌گیرد تا دندان عملکرد و شکل طبیعی خود را بازیابد.

پر کردن دندان سبب بسته شدن حفره‌های پوسیده­ای که باکتری‌ها می‌توانستند به آن وارد شوند، می‌شود و این امر مانع از فرسایش بیشتر دندان­ها خواهد شد.

مواد مورداستفاده برای پر کردن دندان شامل، طلا، چینی، رزین کامپوزیتی(پرکننده‌ای همرنگ دندان) و آمالگام می­باشند.

پر کردن دندان با مواد همرنگ که اغلب برای آسیب‌دیدگی‌های جزئی و ترک‌خوردگی دندان مورداستفاده قرار می‌گیرد زیبایی طبیعی دندان‌ها را حفظ کرده و طرح لبخند را بهبود می‌بخشد.

 

دکتر بهروز حبیبی

دکتر بهروز حبیبی

متخصص ایمپلنت و جراحی لثه⁣ تهران

جهت کسب اطلاعات تماس و ثبت نوبت لطفا کلیک کنید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *