پر کردن آمالگام

پر کردن آمالگام


پر کردن آمالگام چگونه است؟

پر کردن آمالگام

آمالگام دندان یک ماده پرکننده دندان است که به دلیل داشتن جیوه، نگرانی‌هایی درباره آن ایجاد شده است.

آمالگام ترکیبی از فلزات است که در 150 سال گذشته یک ماده پرکننده محبوب و موثر در دندانپزشکی بوده است. گاهی اوقات به آن “آمالگام نقره” می گویند، اما در واقع ترکیبی از فلزات از جمله نقره، جیوه، قلع و مس است.

در حال حاضر می توان از مواد همرنگ دندان برای ترمیم دندان استفاده کرد و از آمالگام کمتر از گذشته استفاده می شود. مواد جدیدتر را نمی توان برای همه شرایط استفاده کرد.

آمالگام چقدر ایمن است؟

میلیون ها نفر دارای مواد پرکننده آمالگام هستند. نگرانی در مورد جیوه موجود در آمالگام مطرح شده است و مطالعات زیادی در مورد ایمنی پرکردن آمالگام انجام شده است.

در سال 2009، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) این تحقیق را ارزیابی کرد و در آن زمان هیچ دلیلی برای محدود کردن استفاده از آن پیدا نکرد و تشخیص داد که پر کردن آمالگام برای بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال بی‌خطر است. FDA در حال بررسی مجدد داده ها است.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسائله ای از جمله پر کردن آمالگام با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

چرا از جیوه در آمالگام استفاده می شود؟

جیوه در آمالگام استفاده می شود زیرا به نرم شدن مواد پرکننده کمک می کند تا بتوان آن را مخلوط کرد و در دندان فشار داد. به سرعت سفت می شود و می تواند نیروهای گاز گرفتن و جویدن را تحمل کند.

حدود نیمی از پر کردن آمالگام دندان جیوه مایع و نیمی دیگر آلیاژ پودری نقره، قلع و مس است. از آن برای چسباندن ذرات آلیاژ به یکدیگر و ایجاد یک پرکننده قوی، بادوام و جامد استفاده می شود.


پیشنهاد مطالعه: طراحی لبخند دیجیتال چیست؟

پر کردن آمالگام

پر کردن آمالگام

چرا نگرانی در مورد جیوه در آمالگام؟

جیوه فلزی است که به طور طبیعی در محیط وجود دارد و می تواند با فلزات دیگر مخلوط شود. می تواند به صورت مایع وجود داشته باشد. وقتی گرم شود تبدیل به گاز می شود

همه افراد مانند ماهی از طریق هوا، آب آشامیدنی، خاک و غذا در معرض جیوه قرار دارند و نگرانی این است که از همه منابع در اندام های بدن انباشته می شود.

مضرات جیوه در بدن به میزان آن بستگی دارد. سطوح بسیار پایین ظاهراً مشکلی ایجاد نمی کند، اما در سطوح بالاتر، علائم می تواند شامل اضطراب، تحریک پذیری، از دست دادن حافظه، سردرد و خستگی باشد.

این موضوع بحث برانگیز است زیرا ممکن است جیوه از مواد پر شده آزاد شود و به بدن جذب شود. تصور می‌شد که پس از قرار دادن پرکننده در دندان، جیوه آزاد نمی‌شود، اما اخیراً مشخص شده است که مقادیر کمی جیوه به شکل بخار با فرسودگی پرکننده آمالگام آزاد می‌شود.

تصور می‌شود که میزان جیوه آزاد شده از آمالگام در دهان بسیار کم است و گفته می‌شود که کمتر از مقداری است که بیشتر افراد در محیط یا غذا در معرض آن قرار می‌گیرند.

واقعیت در مورد جیوه

جیوه یک ماده سمی، غیر رادیواکتیو و طبیعی است و هیچ بحثی در مورد سمی بودن جیوه وجود ندارد و هر دانشمند آگاه و متخصص بهداشت این را درک می کند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که سطح ایمن جیوه وجود ندارد.

جیوه در هر سلول بدن که تریلیون ها سلول وجود دارد ذخیره می شود و در بدن جمع می شود.

هنگامی که پر کردن آمالگام در دندانپزشک برداشته می‌شود، قطعاتی که از دندان خارج می‌شوند در یک تله گیر می‌افتند و باید در یک ظرف زباله خطرناک قرار داده شوند و در زیر آب به‌صورتی که هوا محفوظ است نگهداری شود.

بخار جیوه از پر کردن آمالگام آزاد می‌شود و می‌تواند با عبور از جریان خون و اعصاب وارد بدن شود و تصور می‌شود که می‌تواند وارد مکان‌های سیستم عصبی شود. جیوه می تواند از سد بپرد تا اینکه سموم را از مغز دور نگه دارد – که توسط دانشمندان به عنوان سد خونی مغز شناخته می شود.

جیوه از جفت عبور می کند و پر کردن آمالگام در زنان باردار جایگزین نمی شود.

آیا برخی افراد نسبت به آمالگام واکنش نشان می دهند؟

در موارد نادر، افراد واکنش های آلرژیک به جیوه موجود در آمالگام دارند که کمتر از 100 مورد گزارش شده است.

آیا زنان باردار باید نگران پر کردن آمالگام باشند؟

جیوه می تواند از جفت عبور کند و از زنان باردار خواسته می شود از مراقبت های غیر ضروری دندان خودداری کنند. زنان نباید در دوران بارداری پرکننده آمالگام دریافت کنند یا آنها را خارج کنند و به مواد پرکننده جایگزین نیاز دارند.

آیا شخص دیگری باید جایگزین هایی برای پر کردن آمالگام در نظر بگیرد؟

نگرانی در مورد قرار گرفتن در معرض جیوه به دلیل میزان کل جیوه جذب شده از همه منابع است.

برای مادران شیرده، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده است که میزان جیوه موجود در شیر مادر از آمالگام دندانی کم است و در سطح عمومی برای مصرف خوراکی که آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) بی خطر می داند، پایین می آید. اطلاعات بالینی محدودی وجود دارد، و نتیجه این است که اطلاعات خطر این است که نوزادان در معرض خطر اثرات نامطلوب سلامتی ناشی از جیوه موجود در شیر مادر زنانی که در معرض بخار جیوه حاصل از آمالگام دندان قرار دارند، نیستند. با توجه به این ابهام، ترمیم های آمالگام به عنوان یک اقدام احتیاطی، ماده دندانپزشکی قابل قبولی برای مادران شیرده نیست.

کودکان زیر 6 سال به دلیل خطرات سلامتی نمی توانند پرکننده آمالگام قرار دهند. به عنوان یک روش احتیاطی، آمالگام برای هیچ کودکی توسط دندانپزشک ما توصیه نمی شود.

اگر آمالگام بی خطر است، چرا دندانپزشک من هنگام استفاده از آن اقدامات احتیاطی را انجام می دهد؟

دندانپزشکان تقریباً هر روز با جیوه کار می کنند، بنابراین اقدامات احتیاطی را انجام می دهند تا بخارات جیوه را استنشاق نکنند که ممکن است علائم سمیت جیوه را ایجاد کند.

اگر آمالگام را پر می کنید یا در حال برداشتن آن هستید، دندانپزشک شما از ساکشن پرقدرت برای برداشتن آمالگام اضافی از دهان شما استفاده می کند.

اگر نیاز به خدمات دندانپزشکی با کیفیت بالا دارید، به شما پیشنهاد میکنیم حتما با متخصصان ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام آقای دکتر بهروز حبیبی اینجا کلیک کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *