جایگزینی برای آمالگام

جایگزینی برای آمالگام


آیا جایگزینی برای آمالگام وجود دارد؟

جایگزینی برای آمالگام

دندانپزشکان از مواد دیگری برای ترمیم دندان استفاده می کنند. اینها شامل رزین کامپوزیت، چینی و طلا است. آمالگام از رزین کامپوزیت قوی تر است و به زمان کمتری در صندلی دندانپزشکی نیاز دارد. رزین کامپوزیت یک ماده همرنگ دندان است، اما سریعتر از آمالگام ساییده می شود و در هر شرایطی نمی توان از آن استفاده کرد، فقط در ترمیم های کوچکتر، زیرا به اندازه ساختار دندان استحکام ندارد.

پرسلن در دهان واکنشی نشان نمی‌دهد – باکتری‌ها را خورده یا جذب نمی‌کند – قوی‌تر از ساختار دندان است و برای ترمیم طولانی‌مدت که دقیقاً شبیه دندان است به حفره‌ها متصل می‌شود.

آیا باید پرکننده های آمالگام را حذف کنم؟

پرکردگی های آمالگام معمولاً برای مدت طولانی دوام می آورند، اما خورده می شوند – تجزیه می شوند – و در نهایت کدر می شوند. آنها همچنین می توانند باعث ترک خوردن دندان از اطراف آن شوند، زیرا با غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم، بیشتر از دندانی که آن را در حفره نگه می دارد، منبسط می شود.

با گذشت زمان و تحت فشار نیش که می تواند سخت تر از 100 کیلوگرم باشد، تکه های دندان ممکن است ترک بخورد و بقیه دندان ضعیف شود – گاهی اوقات تا حدی که ترک ها به عصب دندان می رسد و می میرد. ، یا از طریق ریشه ترک می خورد به این معنی که دندان باید برداشته شود.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسائله ای از جمله طراحی لبخند دیجیتال با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

اگر دندان به اندازه کافی باقی مانده باشد و آسیبی به عصب یا ریشه وارد نشود، می توان پرسلن را با کامپیوتر طراحی کرد و در ناحیه آسیب دیده چسباند. آمالگام ها همچنین می توانند جریان های الکتریکی – به نام واکنش گالوانیکی – را در دهان بین فلزات مختلف در پر کردن ایجاد کنند.

در حالت ایده آل مواد پرکننده باید بی اثر باشند – یعنی نباید هیچ واکنشی در دهان داشته باشند و در برابر خوردگی و ایجاد واکنش های دیگر در دهان مقاوم باشند. فلزات مبتنی بر جیوه بدیهی است که این معیارها را برآورده نمی کنند. شما باید پرکننده های آمالگام را زمانی که فرسوده، شکسته یا پوسیدگی در زیر پرکننده وجود دارد جایگزین کنید.

پرسلن ماده‌ای است که سخت‌تر از ساختار دندان است و بر روی کامپیوتر طراحی شده و سپس به داخل حفره چسبانده می‌شود. با مراقبت خوب و بررسی در زمان چک آپ هر 6 ماه، آنها می توانند مدت زمان زیادی دوام بیاورند.

جایگزینی برای آمالگام

جایگزینی برای آمالگام

اگر پرکننده عمیق آمالگام برداشته شود چه مشکلاتی ممکن است رخ دهد؟

گاهی اوقات حذف آمالگام عمیق می تواند مشکل ساز باشد. در زیر آمالگام‌ها، اغلب یک پایه پودری وجود دارد که باعث کالزوژن می‌شود – که روغنی از میخک بود که آرام‌بخش بود – اما با پیوندهای امروزی سازگار نیست. از آن برای پوشاندن آسیب های بسیار عمیق برای تلاش برای ثابت نگه داشتن دندان استفاده می شد.

گاهی اوقات ما زیر این قسمت آسیب دیده یا ترک هایی در زیر پرکردگی ها پیدا می کنیم که باعث آسیب به عصب شده است، به این معنی که قبل از هر کار بیشتر روی دندان باید ریشه دندان درمان شود. این باید یک دندان سالم در داخل باشد تا بتوان آن را برای مدت طولانی نگه داشت.

آمالگام یک فلز است بنابراین تنها طرح کلی کل پر شده را می توان در عکس اشعه ایکس مشاهده کرد. اگر پرکردگی بسیار بزرگ باشد و در کناره‌های دندان قرار بگیرد، معمولاً دیدن چیزی که داخل دندان نشسته است غیرممکن است، زیرا به نظر می‌رسد یک لکه سفید است که هیچ جزئیاتی در مورد لبه‌های دندان قابل مشاهده نیست.

حقایق و مسائل دقیق در مورد پرکردن آمالگام دندان چیست؟

آمالگام با دما دو برابر مینا و عاج منبسط می شود.

آمالگام 20 برابر سریع‌تر از رزین‌های کامپوزیت دما را منتقل می‌کند، بنابراین منبسط و منقبض‌تر می‌شود و باعث تغییر اندازه در یک چرخه می‌شود که باعث خستگی دندان و ایجاد ترک می‌شود.

دهان یک محیط خورنده است، به این معنی که آمالگام ناپایدار است و سال ها به واکنش ادامه می دهد. خوردگی و تغییر اندازه هرگز متوقف نمی شود و خوردگی باعث ایجاد فشار جانبی بر روی دیواره های حفره می شود زیرا محصولات خوردگی حجم بیشتری را اشغال می کنند.

قرار است خوردگی و رها شدن فلزات از مواد پر شده، یک عملکرد “محافظت کننده” ایجاد کند که شکاف های میکرو را می بندد و رشد برخی از باکتری ها را متوقف می کند. با این حال، تعداد زیادی از باکتری‌ها به داخل دندان‌ها نفوذ می‌کنند که به نظر می‌رسد سالم و دست نخورده هستند، و بیشتر این پرکردگی‌ها نشان می‌دهند که باکتری به داخل دندان نشت می‌کند.

آمالگام تحت فشار و بارگذاری تغییر شکل می دهد که باعث ایجاد فشار جانبی اضافی بر روی دندان نازک در طرفین پرکننده می شود. هنگامی که پرکردگی روی دندان فشار داده می‌شود، کاسپ تغییر شکل می‌دهد و به سمت بیرون خم می‌شود، و واکنش تنظیم کمی گسترش می‌یابد و باعث ایجاد استرس اضافی می‌شود.

من فقط پرکردگی های کوچکی در بالای دندان هایم دارم؟

اغلب دندانپزشکان شکستگی های عمودی را در لبه های دندان در اطراف پرکردگی ها مشاهده می کنند. کاسپ دندان نمی تواند حرکت کند مگر اینکه چیزی بشکند و انبساط جزئی آمالگام می تواند باعث ایجاد تنش های زیاد شود، به خصوص اگر پرکننده پهن باشد. این ترک ها می توانند به باکتری ها اجازه ورود به دندان را بدهند و باعث پوسیدگی شوند. رزین کامپوزیت ماده بهتری برای ترمیم هایی است که روی سطوح جونده دندان مورد نیاز است زیرا به دندان می چسبد و مانند دندان عمل می کند.

جایگزینی برای آمالگام

جایگزینی برای آمالگام

پرکردگی بین دندان ها

برای حفره های کوچک، رزین کامپوزیت برای ترمیم کافی است. برای یک حفره بزرگتر، قرار دادن رزین کامپوزیت در بین دندان ها برای دندانپزشکان چالش برانگیز است، زیرا رزین زمانی که با نور آبی تنظیم می شود، کمی کوچک می شود. درصد موفقیت کمی بالاتر برای پر کردن آمالگام در این مناطق وجود دارد. قسمت دوم پوسیدگی بیشتر پس از 5 تا 8 سال وجود پرکننده های رزین کامپوزیت دیده می شود.

آمالگام باعث ایجاد شکستگی معمولی در لبه‌های دندان می‌شود که به طور کلی به نام «دیچینگ» شناخته می‌شود و خوردگی می‌تواند باعث سیاه شدن آن‌ها و ایجاد لکه در داخل دندان شود. ارزیابی مشکل دوم پوسیدگی در اطراف پرکردگی آمالگام برای دندانپزشک دشوارتر است، زیرا آمالگام باعث خوردگی و لکه‌دار شدن دندان اطراف پرکننده به رنگ خاکستری می‌شود و پوسیدگی معمولاً با توجه به سایه‌های خاکستری یا قهوه‌ای ارزیابی می‌شود. آمالگام‌ها همچنین به‌عنوان یک طرح کلی از کل پرکردگی در عکس‌برداری با اشعه ایکس نشان داده می‌شوند که می‌تواند مانع از آن شود که دندانپزشک بتواند مشکل دوم را در اطراف پرکردگی بدون برداشتن آن تشخیص دهد.

نتیجه

آمالگام به خوبی به دندانپزشکی خدمات داده است، و به طور کلی، ترمیم های آمالگام ماندگاری خوبی دارند و کمترین پرکردگی هایی هستند که دندانپزشکان می توانند نسبت به آن اقدام کنند. اکنون فناوری منبت ها و منبت های چینی را ارائه می دهد که با کامپیوتر طراحی شده و از سرامیک فشرده ساخته شده اند. اینها خوردگی یا شکستگی ندارند، متخلخل نیستند، شبیه دندان هستند و ماندگاری بالایی دارند. آخرین پیشرفت های این فناوری، اکنون آنها را به بهترین راه برای جایگزینی ترمیم های آمالگام تبدیل کرده است. اگر ترمیم بسیار کوچک باشد، رزین کامپوزیت کافی است.

اگر نیاز به خدمات دندانپزشکی با کیفیت بالا دارید، به شما پیشنهاد میکنیم حتما با متخصصان ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام آقای دکتر بهروز حبیبی اینجا کلیک کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *