پرکردن آمالگام دندان

پرکردن آمالگام دندان


پرکردن آمالگام دندان چگونه است؟

پرکردن آمالگام دندان

گزیده ای گرافیکی که جمعیت های پرخطر را برای استفاده از آمالگام دندان نشان می دهد.

گرافیک ها توصیه های FDA را به ویژه برای جمعیت های در معرض خطر برجسته می کنند.

آمالگام دندانی یک ماده پرکننده دندان است که برای پر کردن حفره های ناشی از پوسیدگی دندان استفاده می شود.

آمالگام دندانی مخلوطی از فلزات است که از جیوه مایع (عنصری) و آلیاژ پودری متشکل از نقره، قلع و مس تشکیل شده است. تقریباً نیمی (50%) از آمالگام دندانی از نظر وزنی جیوه عنصری است. خواص شیمیایی جیوه عنصری به آن اجازه می دهد تا با ذرات آلیاژ نقره/مس/قلع واکنش داده و به یکدیگر متصل شود و یک آمالگام تشکیل دهد.

پرکردن آمالگام دندان اغلب به دلیل ظاهر نقره مانند آنها به عنوان “پرکردن نقره” شناخته می شود، اگرچه استفاده از این اصطلاح توصیه نمی شود زیرا این اصطلاح مواد موجود در آمالگام را به درستی توضیح نمی دهد.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسائله ای از جمله پرکردن آمالگام دندان با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

هنگام قرار دادن آمالگام دندان، دندانپزشک ابتدا دندان را مته می کند تا پوسیدگی را از بین ببرد و سپس حفره دندان را برای قرار دادن پرکننده آمالگام شکل می دهد. سپس، تحت شرایط ایمنی مناسب، دندانپزشک آلیاژ پودری کپسول شده را با جیوه مایع مخلوط می کند تا یک بتونه آمالگام تشکیل دهد. این بتونه آمالگام نرم شده در حفره آماده شده قرار می گیرد و شکل می گیرد، جایی که به سرعت سفت می شود و به یک پرکننده جامد تبدیل می شود.

قبل از پر کردن آمالگام دندان چه چیزهایی را باید بدانم؟

تصمیم گیری برای استفاده از مواد پرکننده برای درمان پوسیدگی دندان، انتخابی است که باید توسط شما و دندانپزشکتان انجام شود. همانطور که گزینه های خود را در نظر می گیرید، باید اطلاعات زیر را در مورد پر کردن آمالگام دندان در نظر داشته باشید.

فواید آمالگام دندانی:

قوی و بادوام هستند، بنابراین نسبت به سایر انواع پرکننده احتمال شکستگی کمتری دارند.
برای بیمارانی که در معرض خطر بالای پوسیدگی دندان هستند، برای آماده سازی دندان های بزرگ، و در مواردی که رطوبت باعث می شود مواد دیگری مانند رزین ها برای ایجاد پیوند با دندان دشوار باشد، مفید است.
ارزان ترین نوع مواد پرکننده.
برای بیش از 150 سال در صدها میلیون بیمار در سراسر جهان استفاده می شود.

پرکردن آمالگام دندان

پرکردن آمالگام دندان


پیشنهاد مطالعه: دندانپزشکی آرامبخش چیست؟

خطرات احتمالی آمالگام دندانی:

حاوی جیوه عنصری است.
سطوح پایین جیوه را به شکل بخاری آزاد می کند که می تواند توسط ریه ها استنشاق و جذب شود. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای بخار جیوه، که ممکن است در برخی محیط های شغلی رخ دهد، با اثرات نامطلوبی در مغز و کلیه همراه بوده است.
در حال توسعه سیستم های عصبی در جنین ها و کودکان خردسال ممکن است به اثرات نوروتوکسیک بخار جیوه حساس تر باشد.

اطلاعات بالینی بسیار محدودی در مورد پیامدهای سلامت دراز مدت در زنان باردار و جنین های در حال رشد آنها و کودکان زیر شش سال، از جمله نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، در دسترس نیست. زنان باردار و والدین دارای کودکان زیر شش سال که نگران نبود اطلاعات بالینی در مورد پیامدهای درازمدت سلامتی هستند، باید با دندانپزشک خود صحبت کنند.

اگرچه شواهد موجود نشان نمی‌دهد که قرار گرفتن در معرض جیوه حاصل از آمالگام دندانی منجر به اثرات نامطلوب سلامتی در جمعیت عمومی می‌شود، قرار گرفتن در معرض جیوه ممکن است خطر بیشتری برای سلامتی در گروه‌هایی از افراد ذکر شده در زیر ایجاد کند، افرادی که ممکن است بیشتر در معرض خطرات نامطلوب بالقوه باشند.

اثرات عموماً با جیوه مرتبط است.

زنان باردار و جنین های در حال رشد آنها؛
زنانی که قصد باردار شدن دارند؛
زنان شیرده و نوزادان و نوزادان آنها؛
کودکان، به ویژه آنهایی که کمتر از شش سال سن دارند؛
افراد مبتلا به بیماری عصبی از قبل موجود؛
افراد مبتلا به اختلال عملکرد کلیه؛
افرادی که دارای حساسیت شدید شناخته شده (آلرژی) به جیوه یا سایر اجزاء (نقره، مس، قلع) آمالگام دندان هستند.

برخی از افراد به جیوه یا سایر اجزای آمالگام دندان (مانند نقره، مس یا قلع) حساسیت یا حساسیت دیگری دارند. آمالگام دندانی ممکن است باعث ایجاد ضایعات دهانی یا سایر واکنش های حساسیتی در این افراد شود.
اگر به هر یک از فلزات موجود در آمالگام دندان حساسیت یا حساسیت دارید، نباید از پرکردن آمالگام استفاده کنید. می توانید سایر گزینه های درمانی را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

اگر نیاز به خدمات دندانپزشکی با کیفیت بالا دارید، به شما پیشنهاد میکنیم حتما با متخصصان ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام آقای دکتر بهروز حبیبی اینجا کلیک کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *