درمان بیماری لثه

مقابله با بیماری لثه: علل، علائم، درمان چیست؟

بیماری لثه چیست؟

پریودنتیت نیز نامیده می شود، بیماری لثه به طور کلی وضعیتی است که بر لثه ها ناشی از تجمع باکتری در دهان تأثیر می گذارد. این به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. بیماری لثه بر بافت های اطراف دندان شما تأثیر می گذارد و می تواند منجر به تخریب بافت و از دست دادن دندان شود.

تعداد قابل توجهی از مردم در مقطعی از زندگی خود نوعی بیماری لثه را تجربه کرده اند یا تجربه کرده اند. طبق انجمن دندانپزشکی کانادا، از هر 10 کانادایی 7 نفر در طول زندگی خود به بیماری لثه مبتلا می شوند. لثه ها حساس هستند و نقش بسزایی در حفظ سلامت دهان و دندان دارند. از آنجایی که برخی از بیماری های لثه بدون درد هستند، ممکن است تا زمانی که مشکلی بدتر نشود، از وجود آن آگاه نباشید.

اگر این مشکل درمان نشود، ممکن است تشدید شود و عوارض مختلفی مانند لثه حساس یا ضعیف، درد، خونریزی، از دست دادن دندان و زوال فک ایجاد کند. بیماری های عامل بیماری زا مانند باکتری های لثه نیز می توانند برای سایر قسمت های بدن مانند ریه ها، قلب و کلیه ها مشکل ایجاد کنند.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسئله ای از جمله درمان بیماری لثه با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

انواع بیماری لثه

ژنژیویت که به عنوان التهاب لثه نیز شناخته می شود، یک نوع جزئی از بیماری لثه است اما ممکن است منجر به پریودنتیت شود. با این حال، همه بیماری های ژنژیویت تبدیل به پریودنتیت نمی شوند. در مراحل اولیه التهاب لثه، مواد غذایی و باکتری ها باعث التهاب لثه می شوند.

این ممکن است باعث خونریزی هنگام مسواک زدن و همچنین لثه های متورم و حساس شود. در این مرحله هیچ آسیب جبران ناپذیری وارد نشده است. هنگامی که این وضعیت بدون مراقبت رها شود، به پریودنتیت تبدیل می شود.

پریودنتیت شکل جدی تری از بیماری لثه است که ممکن است منجر به عواقب شدیدتری مانند از دست دادن دندان شود.

علل بیماری لثه

بیشتر مشکلات لثه به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. غذایی که ما مصرف می کنیم حامل میکروارگانیسم های بیماری زا است و عدم رعایت بهداشت دهان بعد از مدتی باعث تشکیل تارتار روی دندان ها می شود.

پلاک روی دندان ها جمع می شود و اگر برداشته نشود، ممکن است سفت شده و تبدیل به تارتار شود. پلاک ها را می توان با انجام مراقبت های مناسب از دهان مانند مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن دندان های حرفه ای به مدت نیم سال از بین برد. عوامل متعددی می توانند در ایجاد بیماری لثه نقش داشته باشند.

آنها عبارتند از:

• سیگار کشیدن.
  • کمبود رژیم غذایی، به عنوان مثال، ویتامین C.
  • بیماری های خاص مانند HIV/AIDS.
  • داروهایی که جریان بزاق را کاهش می دهند.
  • دیابت.
  • تغییرات هورمونی در زنان، از جمله در دوران بارداری.
  • درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی علائم هشدار دهنده بیماری لثه اگرچه بیماری لثه می تواند برای مدتی مورد توجه قرار نگیرد.

پیشنهاد مطالعه: آناتومی یک لبخند چیست؟

درمان بیماری لثه

برخی از علائم عبارتند از:

• عقب نشینی لثه.
  • جابجایی یا لق شدن دندان ها.
  • خونریزی لثه به خصوص هنگام مسواک زدن یا غذا خوردن.
  • طعم بد یا نفس طولانی در دهان.
  • ایجاد فاصله یا پاکت بین دندان ها و لثه ها.

لثه های متورم، حساس و قرمز گزینه های درمانی بیماری لثهبسته به شدت مشکل، چندین گزینه درمانی برای بیماری لثه وجود دارد.

عواملی که می توانند درمان را تعیین کنند عبارتند از پاسخ به درمان های قبلی و سلامت کلی. یک برنامه درمانی نهایی در طی یک قرار ملاقات دندانپزشکی پس از بررسی بیشتر وضعیت ایجاد می شود. روش های غیر جراحی و جراحی برای درمان بیماری لثه استفاده می شود.

غیر جراحی هنگامی که علائم یا علائم اولیه بیماری لثه کشف شد، تمیز کردن دندان های حرفه ای توصیه می شود پلاک و جرم را از بین ببرد. اگر شرایط جدی تر باشد، گزینه دیگری شامل جرم گیری و برنامه ریزی ریشه است که مستلزم تمیز کردن عمیق ناحیه آسیب دیده برای حذف جرم و پلاک زیر و بالای خط لثه است.

جراحی هنگامی که بیماری لثه منجر به شرایط جدی تری می شود، روش های جراحی ممکن است درمان انتخابی باشد.

گزینه ها عبارتند از:

– جراحی فلپ-

پیوند بافت نرم-

پیوند استخوان-

هدایت استخوان و بازسازی بافت

مراقبت های پیشگیرانه از دندان می تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات از جمله بیماری لثه کمک کند. هنگامی که به دنبال علائم و نشانه های بیماری لثه می گردند، دندانپزشکان عواملی مانند حرکت دندان ها، التهاب، عمق پاکت بین دندان ها و لثه ها، خونریزی، حساسیت، نامرتبی دندان ها و استحکام را بررسی می کنند.

افراد زیادی در سراسر جهان با بیماری لثه مبارزه می کنند. اقدامات قوی بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید و با قرار ملاقات های دندانپزشکی برای اطمینان از مراقبت خوب از دندان همراه باشید. اگر علائم یا علائم بیماری لثه را دارید، برای تعیین وقت با ما تماس بگیرید.