مشکلات دندان در سالمندان

مشکلات دندان در سالمندان


مسایل رایج دندانپزشکی در تجربه سالمندان

مشکلات دندان در سالمندان

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

جمعیت سالمندان در سراسر جهان، به ویژه در کانادا، در حال افزایش است، جایی که پیش بینی می شود تا سال 2030 25٪ از کل جمعیت را تشکیل دهند. ناتوانی در سال‌های آینده، متخصصان دندانپزشکی در سراسر کانادا با چالش‌های بزرگی که ناشی از بار در حال تکامل این بیماری‌ها است، مواجه خواهند شد.

بیشتر بیماری های دهان و دندان دارای عوامل خطر مشترک هستند. در کانادا، سلامت دهان و دندان ضعیف در میان جمعیت سالخورده با پوسیدگی دندان، از دست دادن دندان، بیماری پریودنتال و سرطان دهان مرتبط است. اثرات نامطلوب شرایط بد دهان بر کیفیت زندگی سالمندان یک نگرانی حیاتی برای سلامت عمومی است. برخی از چالش های رایج دندانپزشکی که سالمندان تجربه می کنند شامل موارد زیر است اما محدود به آنها نیست.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسئله ای از جمله مشکلات دندان در سالمندان با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

از دست دادن دندان

علیرغم برنامه های بهداشتی پیشرفته دندان، از دست دادن دندان در بین افراد مسن در سراسر جهان رایج است. دلایل اصلی افزایش کشیدن دندان، بیماری های شدید پریودنتال و پوسیدگی دندان است. یکی دیگر از عوامل خطر، مصرف دخانیات است، به ویژه در میان افرادی که میزان مصرف بالایی در یک دوره طولانی دارند. در اتاوا و سایر مراکز دندانپزشکی کانادا، کشیدن دندان به دلیل ناراحتی، درد دهان و عدم درمان مناسب دندان است.

 

مشکلات دندان در سالمندان

مشکلات دندان در سالمندان

ضایعات دهان

استوماتیت دندان مصنوعی، که در بین استفاده کنندگان از دندان مصنوعی شایع است، با ضایعات و التهاب نواحی مخاطی مشخص می شود. این بیماری در جمعیت های سالخورده اهمیت بالینی دارد و شیوع آن با بهداشت ضعیف و مقدار پلاک دندانی مرتبط است. سایر شرایط مرتبط شامل زخم تروماتیک و هیپرپلازی دندان مصنوعی است. هیپرپلازی دندان مصنوعی در افرادی که پروتزهای نامناسب و نامناسب دارند معمول است. علاوه بر این، مصرف الکل و دخانیات و بازدیدهای نامنظم دندانپزشکی از عوامل خطر مرتبط با افزایش شیوع ضایعات مرتبط با دندان مصنوعی در میان افراد مسن هستند.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی های سطحی تاج و ریشه در میان جمعیت سالخورده در کانادا بسیار شایع است. این روند با مراجعه نادر به دندانپزشکی، درآمد کم، بهداشت نامناسب دندان، مصرف زیاد قند و سیگار همراه است. متأسفانه، این گرایش‌ها با افزایش سن، مرحله‌ای که با درآمد کم، دسترسی ناکافی به مراقبت، وابستگی و مصرف مواد مشخص می‌شود، همسو هستند.

بیماری پریودنتال

درصد افراد مسن با پاکت های عمیق دهانی در دندان ها بین 5 تا 70 درصد است. شدت و میزان شیوع بالای بیماری پریودنتال با حجم پلاک دندانی و سلامت ضعیف دهان مرتبط است. همچنین با مراجعه های نادر به دندانپزشکی در اتاوا تشدید می شود. از دست دادن دندان و سیگار کشیدن بر پیشرفت بیماری در میان جمعیت مذکور در کانادا تأثیر می گذارد.

 


پیشنهاد مطالعه: ایمپلنت دندان چقدر دوام دارد؟

دهان خشک

خشکی دهان یک شکایت شایع در میان سالمندان است و در حدود 30 درصد از افراد بالای 65 سال گزارش شده است. افرادی که از خشکی دهان رنج می‌برند معمولاً مشکلات شدید دندانی و مشکلات جویدن را گزارش می‌کنند. خشکی ذهنی دهان و کاهش جریان بزاق تحریک نشده ارتباط نزدیکی با سالمندان دارد.

خشکی دهان ناشی از دارو نیز در میان سالمندان شایع است، زیرا مصرف زیاد دارو با اختلال عملکرد بزاقی همراه است. داروهایی که باعث خشکی دهان می شوند شامل داروهای ضد روان پریشی، داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و مسدود کننده های بتا می باشند. به این ترتیب، شکایات مربوط به خشکی دهان در میان بیمارانی که برای فشار خون بالا، مشکلات ادراری یا روانی تحت درمان قرار می گیرند، رایج است.

مشکلات دندان در سالمندان

مشکلات دندان در سالمندان

سرطان دهان

سرطان دهان با سن مرتبط است و عمدتاً در گروه سنی بالای شصت سال رخ می دهد. شیوع لیکن پلان و لکوپلاکیا نسبتاً کم است، اگرچه در میان سالمندان شایع تر است. استفاده از تنباکو رام نشده یک عامل خطر اصلی برای سرطان دهان و ضایعات بدخیم است، حتی اگر مصرف الکل نیز یک عامل تعیین کننده است.

بهداشت دهان و دندان

تحقیقات اخیر تأثیر سلامت دهان و دندان را بر سلامت عمومی و کیفیت زندگی نشان داده است. تجربه تحمل آبسه های دندانی، درد، مشکلات جویدن و خوردن، و تحقیر ناشی از تغییر رنگ و شکل دندان ها بر سلامت، عزت نفس و زندگی روزمره افراد تأثیر نامطلوبی می گذارد. ارتباط در سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی در میان سالمندان بارزتر است.

سلامت دهان و دندان ضعیف می‌تواند خطر سلامت کلی را با تأثیر بر مصرف مواد مغذی به دلیل جویدن یا تجزیه غذا در دهان تشدید کند. در عین حال، عوارض جانبی نامطلوب یا بیماری سیستمیک مرتبط با درمان‌ها می‌تواند منجر به افزایش آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌های دهان، اختلال در حس بویایی و خشکی دهان شود.

مداخله بالینی

برای سالمندان، استفاده از فلوراید در پیشگیری از اکثر بیماری های دهان موثر است. استفاده موضعی از فلوراید و سپس شستشوی دهان باعث کاهش پوسیدگی و تعداد ضایعات می شود. استفاده از محلول کلرهگزیدین برای کاهش عمق پاکت، التهاب لثه و بروز استوماتیت توصیه می شود.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسئله ای از جمله مشکلات دندان در سالمندان با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

اگر نیاز به خدمات دندانپزشکی با کیفیت بالا دارید، به شما پیشنهاد میکنیم حتما با متخصصان ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام آقای دکتر بهروز حبیبی اینجا کلیک کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *