لثه های سفید

لثه های سفید به چه معناست؟

مدت مان مطالعه: 6 دقیقه

لکوپلاکیا

تکه های لکوپلاکیا را می توان با چاقوی جراحی یا لیزر منجمد کرد یا برداشت. افراد مبتلا به این بیماری باید از کشیدن سیگار یا جویدن تنباکو خودداری کنند.

در صورتی که فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد، ممکن است پزشک داروهای ضد ویروسی تجویز کند.

لیکن پلان دهان

هیچ درمانی برای لیکن پلان دهان وجود ندارد، اما فرد می تواند علائم را با موارد زیر مدیریت کند:

کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهاب.
ژل های بی حس کننده برای کاهش درد.
داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی.

برفک دهان

برفک دهان معمولاً با داروهای ضد قارچ درمان می شود. پزشک ممکن است دارویی را به شکل قرص، قرص قرص، قرص یا دهان شویه تجویز کند.

سرطان دهان

بیش از 50 درصد موارد سرطان دهان تا زمانی که سرطان به نواحی دیگر مانند غدد لنفاوی گسترش پیدا نکرده باشد، شناسایی نمی شوند، بنابراین ضروری است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

گزینه های درمانی شامل شیمی درمانی و برداشتن نواحی آسیب دیده با جراحی است.

لثه های سفید

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسائله ای از جمله  لثه های سفید   با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

درمانهای خانگی

لثه های سفید را می توان با مسواک زدن دندان ها دو بار در روز، نخ دندان کشیدن، رژیم غذایی متعادل و ترک محصولات تنباکو کنترل کرد.
چندین درمان خانگی می توانند علائم مرتبط با لثه های سفید را کاهش دهند، اگرچه ممکن است لزوماً علت اصلی را درمان نکنند.

برای مدیریت شرایط لثه سفید در خانه، فرد می تواند:

دو بار در روز مسواک بزنید.
روزی یکبار نخ دندان بکشید.
حداقل یک بار در روز از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید.
زبان را با یک سوهان زبان تمیز کنید تا باکتری ها و ذرات غذا از بین بروند.
از محصولات خوراکی حاوی سدیم لوریل سولفات (SLS) خودداری کنید که می تواند بافت های حساس دهان را تحریک کند.
در صورت لزوم از مسکن های بدون نسخه (OTC) استفاده کنید.
برای تسکین درد و التهاب، دهان را با مخلوط آب نمک شستشو دهید.
برای جلوگیری از تحریک لثه از مسواک نرم یا متوسط استفاده کنید.
یک رژیم غذایی متعادل بخورید.
مصرف قند و الکل را کاهش دهید.
مصرف محصولات تنباکو را ترک کنید.
حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.
با پیروی از برنامه درمانی تجویز شده، شرایط سلامت مزمن را مدیریت کنید.

نتیجه گیری

چشم انداز لثه های سفید بسته به علت زمینه ای، سلامت فرد و درمان های مورد استفاده متفاوت است.

به عنوان مثال، آفت دهان اغلب در عرض چند روز از بین می رود. ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. سایر شرایط، مانند لیکن پلان دهان، نیاز به مدیریت مادام العمر دارد.

لثه های سفید می تواند نشانه بیماری های جدی مانند سرطان دهان باشد، بنابراین مراجعه به پزشک برای تشخیص ضروری است. درمان زودهنگام می تواند خطر عوارض را کاهش دهد و چشم انداز بلند مدت را بهبود بخشد.