ترمیم دندان های خراب

دندان مرده: علائم، علل و درمان آن چیست؟

ترمیم دندان های خراب

دندان های شما شکست ناپذیر نیستند و متأسفانه ممکن است بمیرند. امروز، ما در مورد دندان های مرده از جمله علائم، علل و نحوه دریافت مراقبت های دندانی برای درمان دندان مرده بحث خواهیم کرد.

دندان مرده چیست؟

دندان ها دارای سه لایه هستند: مینا، عاج و پالپ. پالپ حاوی اعصاب، رگ های خونی و بافت همبند است که مسئول زنده نگه داشتن دندان ها هستند. دندان مرده زمانی اتفاق می افتد که این بافت ها آسیب ببینند و خون رسانی به دندان متوقف شود.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسئله ای از جمله  ترمیم دندان های خراب  با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

علائم دندان مرده چیست؟

یک دندان مرده می تواند علائم مختلفی ایجاد کند، اگرچه همیشه نمی توان یک دندان مرده را به سادگی با نگاه کردن به آن تشخیص داد. دندانپزشک شما می تواند دندان مرده را تشخیص دهد، به همین دلیل است که دریافت مراقبت های دندانی منظم در مرکز دندانپزشکی باشگاه Upper Hunt در اتاوا ضروری است.

ترمیم دندان های خراب

علائم هشدار دهنده دندان مرده عبارتند از:

– دندان درد: اگرچه دندان مرده همیشه باعث درد نمی شود، اما معمولاً افراد درد دندان خفیف تا شدید را تجربه می کنند. درد می تواند به دلیل عفونت یا در نتیجه عصب در حال مرگ رخ دهد.
– افزایش حساسیت دندان به خصوص به غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد.
– تغییر رنگ دندان: دندان مرده معمولاً به رنگ تیره به نظر می رسد و ممکن است متوجه تغییر رنگ سیاه، قهوه ای روشن، زرد یا خاکستری در دندان آسیب دیده شوید. در صورت تاخیر در درمان، تغییر رنگ به مرور زمان بدتر می شود.

– بوی بد دهان
– تورم در امتداد خط لثه
– طعم بد مزمن در دهان

پیشنهاد مطالعه: بایدها و نبایدها بعد از برداشتن دندان عقل چیست؟

علل مرده شدن دندان

پوسیدگی دندان و ضربه یا آسیب به دندان از دلایل اصلی ایجاد دندان مرده است.

پوسیدگی دندان

بهداشت نامناسب دندان و رژیم غذایی سرشار از قند می تواند منجر به ایجاد پوسیدگی شود. بیشتر حفره ها از مینای دندان شروع می شوند که لایه بیرونی سخت دندان است. اگر یک حفره درمان نشود، می تواند به لایه های عمیق تر دندان نفوذ کند.

هنگامی که یک حفره به پالپ می رسد، باکتری ها می توانند وارد دندان شوند. این باعث عفونت، التهاب و مرگ سلول های موجود در پالپ می شود. با افزایش فشار در پالپ، جریان خون قطع می شود و باعث مرگ پالپ می شود. هنگامی که پوسیدگی دندان به پالپ دندان رسید، معمولاً درد شدیدی را تجربه می کنید.

تروما یا آسیب فیزیکی

حتی اگر بهداشت دهان و دندان را در خانه رعایت کنید و در اتاوا به طور منظم از دندانپزشکی مراقبت کنید، باز هم ممکن است از دندان مرده رنج ببرید. تجربه هر نوع ضربه فیزیکی، مانند آسیب ورزشی، ضربه به صورت، یا افتادن نیز می تواند باعث مرگ دندان شود. این نوع آسیب‌ها می‌توانند به رگ‌های خونی داخل دندان آسیب بزنند و یا بشکنند که جریان خون دندان را قطع می‌کند. هنگامی که خون دیگر به سمت دندان آسیب دیده جریان نداشته باشد، عصب و سایر بافت ها خواهند مرد.

گزینه های درمان دندان مرده

اگر دندان مرده دارید، باید در اسرع وقت به مرکز دندانپزشکی کلاب بالا هانت در اتاوا مراجعه کنید. اگر دندان مرده درمان نشود، باکتری می تواند به دندان های دیگر، بافت لثه یا استخوان فک سرایت کند و مشکلات بیشتری را ایجاد کند. درمان ریشه یا کشیدن دندان دو گزینه درمانی موجود برای دندان مرده است.

درمان کانال ریشه

درمان ریشه روش ارجح برای درمان دندان مرده است زیرا دندانپزشک شما می تواند به جای برداشتن دندان، دندان را نجات دهد. در طول کانال ریشه، دندانپزشک شما پالپ عفونی را از داخل دندان خارج می کند و دندان را تمیز می کند تا هرگونه عفونت را از بین ببرد. هنگامی که داخل دندان تمیز شد، برای جلوگیری از عفونت بیشتر، دندان پر و مهر و موم می شود. برای تقویت و حمایت از دندان، دندانپزشک شما ممکن است یک تاج روی دندان قرار دهد.

استخراج

در صورتی که دندان آسیب دیده به شدت آسیب دیده باشد و از طریق کانال ریشه قابل ترمیم نباشد، کشیدن دندان مرده توصیه می شود. این یکی از دلایلی است که درمان دندان مرده در اسرع وقت اهمیت دارد. کشیدن دندان یک روش ساده است که شامل برداشتن کامل دندان مرده است. پس از کشیدن دندان، می توانید با دندانپزشک خود در مورد گزینه های جایگزینی مانند ایمپلنت دندان، بریج یا دندان مصنوعی صحبت کنید.