دکتر بهروز حبیبی - متخصص ایمپلنت - جراحی لثه زعفراینه - متخصص ایمپلنت در تهران

دکتر بهروز حبیبی - متخصص ایمپلنت - جراحی لثه زعفراینه - متخصص ایمپلنت در تهران


عواملی که در زیبایی دندان با ترمیم کامپوزیت دندانی موثر است کدامند؟

ترمیم کامپوزیت دندانی

اندازه و محل بازسازی

نشان داده شده است که موقعیت دندان در قوس و اندازه حفره عامل موفقیت یک ترمیم است. یک مطالعه نشان داد که خطر شکست در ناحیه مولر دو برابر بیشتر از دندان‌های پرمولر است، در حالی که مطالعه دیگری میزان شکست در دندان‌های آسیاب پایین را سه برابر بیشتر از دندان‌های پرمولر فوقانی نشان داد.

شکست نسبت به ترمیم های تک سطحی محاسبه شد که برای هر سطح اضافه شده به ترمیم، 40٪ افزایش در میزان شکست دیده می شود.

دکتر بهروز حبیبی بهترین دکتر ایمپلنت در تهران می باشند که با تجارب زیادی که دارند متخصص ایمپلنت در تهران می باشند.

تکنیک قرار دادن مناسب

بسیاری از کارشناسان به دلیل کاهش ضریب C و در نتیجه کاهش تنش انقباض، قرار دادن کامپوزیت را به صورت تدریجی توصیه می کنند.

با این حال، با معرفی مواد کامپوزیتی با تنش انقباضی کم، پر کردن یکجای حفره محبوب تر شده است. به دلیل استرس کم و عمق درمان خوب، این کامپوزیت ها ممکن است گزینه آینده باشند. ترمیم کامپوزیت دندانی

مهم نیست از کدام تکنیک استفاده می شود، قرار دادن ماتریس مناسب برای موفقیت ترمیم بسیار مهم است. ترمیم هایی که تماس باز یا بیرون زدگی دارند، ترمیم قابل قبولی نیستند.

نهفتگی غذا در تماس باز بین دندانی، منجر به سلامت لثه نمی شود و حاشیه باز یا ناهموار ممکن است منجر به رشد باکتری و در نهایت پوسیدگی مکرر شود. سیستم‌های ماتریس مقطعی و حلقه‌های جداکننده ممکن است خطوط، تماس‌ها و مهر و موم حاشیه‌ای بهتری را ایجاد کنند.

دکتر بهروز حبیبی - متخصص ایمپلنت - جراحی لثه زعفراینه - متخصص ایمپلنت در تهران

دکتر بهروز حبیبی – متخصص ایمپلنت – جراحی لثه زعفراینه – متخصص ایمپلنت در تهران

قرار دادن جعبه پروگزیمال

شکست باندینگ معمولاً به حاشیه لثه ترمیم‌های کامپوزیت کلاس II نسبت داده می‌شود. در جعبه پروگزیمال اکثر ترمیم‌های کلاس II، مینای دندان برای باندینگ کم است یا اصلاً وجود ندارد. شکاف در لبه های لثه به پتانسیل پیوند ضعیف در این حاشیه نسبت داده شده است. اختلاف بین عمق اچ و نفوذ چسب منجر به ایجاد یک منطقه بزرگ از کلاژن در حاشیه لثه می شود.

متغیر دیگری که ممکن است با پیوند در ناحیه لثه تداخل داشته باشد محتوای آب است. افزایش محتوای آب منجر به کاهش نفوذ چسب و تبدیل مونومر/پلیمر کمتر چسب در حاشیه لثه در مقایسه با دیواره پروگزیمال می شود.

گاهی اوقات، قرار دادن گلاس آینومر به عنوان اولین لایه برای این حاشیه های عمیق ممکن است در نظر گرفته شود.

برخی از کیفیت های مطلوب کامپوزیت

تطبیق سایه

تطابق رنگ صحیح ترمیم و دندان یکی از جنبه های مهم ترمیم زیبایی است. موارد زیادی می تواند انتخاب صحیح سایه را پیچیده کند، مانند سیستم روشنایی در مطب، روشن شدن دندان ها هنگام کم آبی، رنگ اپراتور یا لباس بیمار و تجربه شخصی که انتخاب سایه را انجام می دهد.

انتخاب سایه نیاز به دانش فیزیک و فیزیولوژی رنگ دارد. بنابراین، این هم یک هنر و هم علمی است که نیازمند دانش عمیق، قضاوت بالینی دقیق و ادراک دندانپزشک است.

متأسفانه، محدودیت های راهنماهای سایه فاکتورهای مهمی هستند که رویه های تطبیق سایه در دندانپزشکی را به خطر می اندازند و به نارضایتی پزشکان، تکنسین ها و بیماران دامن میزنند

تکمیل و پرداخت دندان

پرداخت با کیفیت بالا هم زیبایی و هم طول عمر ترمیم های کامپوزیت را بهبود می بخشد، در حالی که سطوح خشن و ضعیف صیقل خورده به لکه شدن، تجمع پلاک، تحریک لثه، پوسیدگی مکرر و تغییر رنگ ترمیم کمک می کنند. سیستم های زیادی برای ترمیم وجود دارد. فرآیند تکمیل و پرداخت، از جمله فرزهای کاربید یا الماس ریز، دیسک‌ها، نقاط یا چرخ‌های لاستیکی یا سیلیکونی، برس‌های مویی و خمیرهای پولیش.

مهم است که از هر کدام به درستی و به ترتیب مناسب برای دستیابی به بهترین پولیش استفاده کنید. نادیده گرفتن مراحل ممکن است زمان درمان را کوتاه کند، اما عمر مفید ترمیم را نیز کوتاه می کند. تغییر رنگ رزین های کامپوزیت به تیمارهای سطحی و همچنین ترکیب رزین مربوط می شود.

دکتر بهروز حبیبی - متخصص ایمپلنت - جراحی لثه زعفراینه - متخصص ایمپلنت در تهران

دکتر بهروز حبیبی – متخصص ایمپلنت – جراحی لثه زعفراینه – متخصص ایمپلنت در تهران

نتیجه

متغیرهای زیادی در موفقیت یا شکست ترمیم کامپوزیت رزین وجود دارد.

اگرچه به راحتی می توان سازنده را به خاطر خرابی سرزنش کرد و از آنها مواد بهتری خواست، اما یک ماده بهبودیافته که به طور نادرست استفاده شود، ترمیم بهتری را ایجاد نخواهد کرد.

هر چند وقت یکبار، لازم است قبل از جستجوی مطالب بهتر، یک قدم به عقب برگردید و نحوه استفاده از مطالب را مرور کنید تا مطمئن شوید که همه اصول اولیه پوشش داده شده است.

اگر یک ماده در بازار آنطور که ادعا می شود عمل نکند، تولیدکنندگان می توانند – و باید – پاسخگو باشند. با این حال، اکثر تولید کنندگان تلاش می کنند تا بهترین مواد ممکن را در اختیار این حرفه قرار دهند.

به عنوان متخصصان دندانپزشکی، این مسئولیت ماست که بهترین شیوه های بالینی را دنبال کنیم و اطمینان حاصل کنیم که از این مواد به درستی به نفع بیماران و اقدامات خود استفاده می کنیم.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *