جراحی دندان عقل

بایدها و نبایدها بعد از برداشتن دندان عقل چیست؟

جراحی دندان عقل

دندان های عقل سومین مجموعه دندان های آسیاب هستند که در پشت دهان شما قرار دارند. آنها معمولاً در سن 17 تا 25 سالگی وارد می شوند. معمول است که دندان عقل خود را بردارید. آنها ممکن است نیاز به حذف داشته باشند زیرا تحت تأثیر قرار گرفته اند و معمولاً وارد نمی شوند. یا ممکن است نیاز به حذف داشته باشند زیرا در زاویه اشتباه وارد شده اند.

در طول روش برداشتن ، به شما بیهوشی داده می شود. بسیاری از جراحان از نوعی بی حسی موضعی ، آرام بخش یا عمومی استفاده می کنند. اگر هنوز دندان های شما بیرون نیامده است ، احتمالاً جراح شما برش هایی را برای برداشتن آنها ایجاد می کند. اگر آنها مانع دسترسی به ریشه دندان شوند ممکن است نیاز به برداشتن استخوان داشته باشند. هنگامی که دندان ها برداشته می شوند ، محل را تمیز کرده و بخیه ها را برای بستن محل برش در صورت لزوم اضافه می کنند. آنها همچنین گاز را روی محل استخراج قرار می دهند.

آنچه بعد از برداشتن دندان عقل می خورید مهم است. خوردن غذاهای نرم یا مایع محل عصاره را تحریک نمی کند و به بهبود سریع آن کمک می کند. برخی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث تحریک یا گرفتار شدن در محل های استخراج شده و منجر به عفونت شوند. پیروی از دستورات پزشک در مورد آنچه بعد از جراحی بخورید بسیار مهم است.

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم

بلافاصله پس از برداشتن دندان عقل و در دوران نقاهت ، می خواهید غذاهای مایع و نرم را شروع کنید. شما مجبور نخواهید بود این غذاها را بجوید ، تا کمی از درد شما جلوگیری کند. در این زمان از خوردن غذاهای سخت تر خودداری کنید ، زیرا ممکن است به ناحیه بهبودی آسیب برساند یا در آن گرفتار شوید.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسئله ای از جمله جراحی دندان عقل با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

نمونه هایی از غذاهای مایع و نرم عبارتند از:

سس سیب
ماست
اسموتی
آبگوشت و سوپ مخلوط شده
پوره سیب زمینی
Jell-O ، پودینگ و بستنی

غذاهای سرد مانند Jell-O ، اسموتی و بستنی ممکن است برخی ناراحتی ها را از بین ببرند. سوپ های غنی از مواد مغذی و اسموتی می توانند به بهبود شفا کمک کنند. سوپ ها به طور خاص می توانند به تعادل سایر گزینه های قند بالا در لیست کمک کنند.

با شروع بهبودی ، می توانید غذاهای معمولی بیشتری وارد کنید. قبل از رفتن به غذاهایی مانند مرغ ، میوه ها و سبزیجات ، غذاهای نیمه نرم مانند تخم مرغ ، بلغور جو دوسر و نان تست را به راحتی شروع کنید.

جراحی دندان عقل

بعد از کشیدن دندان عقل چه چیزهایی نباید خورد؟

برخی از مواد غذایی وجود دارد که پس از برداشتن دندان عقل باید از آنها اجتناب کنید. در روزهای اول به غذاهای ذکر شده در بالا پایبند باشید. تا یک هفته یا بیشتر تا زمان بهبود محل استخراج از غذاهای زیر اجتناب کنید.

• غذاهای اسیدی و تند (از جمله آب مرکبات) ممکن است باعث تحریک و درد شود.
  • مشروبات الکلی می توانند این ناحیه را تحریک کنند و احتمالاً با داروهای ضد درد تجویز شده توسط پزشک ، تداخل منفی داشته باشند.
  • دانه ها (شامل برنج و کینوا) و هر نوع دانه ای می توانند به راحتی در محل استخراج به دام بیفتند.
  • جویدن غذاهای سخت یا سخت (از جمله آجیل ، چیپس و ترد) می تواند بخیه ها را دوباره باز کرده و بهبود را به تاخیر بیاندازد.

شما همچنین باید از سیگار کشیدن یا استفاده از هر نوع تنباکو به مدت حداقل 72 ساعت پس از جراحی خودداری کنید زیرا می تواند خطر عوارض را به شدت افزایش دهد. حداقل تا یک هفته از تنباکو جویدنی استفاده نکنید.

پیشنهاد مطالعه: آنچه باید در مورد عوارض و شکست ایمپلنت دندان بدانید؟

جدول زمانی بازیابی

در 24 تا 48 ساعت اول ، فقط غذاهای مایع و نرم مانند ماست ، سس سیب و بستنی بخورید. غذاهای سرد ممکن است به برخی از ناراحتی ها کمک کنند.

وقتی احساس بهتری دارید ، می توانید غذاهای جامد بیشتری را با هم ترکیب کنید. در روز سوم پس از عمل ، غذاهایی مانند تخم مرغ ، نان تست یا بلغور جو دوسر را امتحان کنید. به تدریج به افزایش غذاهای جامد ادامه دهید زیرا جویدن هیچ دردی ایجاد نمی کند. اگر هنگام جویدن احساس درد می کنید ، به غذاهای نرم و نیمه نرم بازگردید.

بسیاری از مردم می توانند ظرف یک هفته غذای عادی خود را از سر بگیرند.

عوارض حذف دندان عقل

عوارض برداشتن دندان عقل شایع نیست ، اما ممکن است رخ دهد. شایع ترین عارضه بازگشایی محل استخراج است که بهبود را به تاخیر می اندازد.

پریزهای خشک

پریزهای خشک نیز متداول هستند. آنها زمانی رخ می دهند که خون در حفره دندان لخته نمی شود یا اگر لخته از جا کنده می شود. این معمولاً بین سه تا پنج روز پس از کشیدن دندان اتفاق می افتد. سوکت های خشک را جراح شما می تواند درمان کند. آنها مواد زائد را خارج کرده و ممکن است سوکت را با پانسمان دارویی بپوشانند. علائم پریزهای خشک عبارتند از:

طعم یا بوی ناخوشایند از سوکت خارج می شود
درد دردناک یا ضربان دار در لثه یا فک (ممکن است شدید باشد)
استخوان در معرض دید
عفونت ها

عفونت ها می توانند در اثر گیر افتادن ذرات غذا یا باکتری های دیگر در حفره ای که دندان عقل شما برداشته شده است ، ایجاد شوند. باکتری ها می توانند در سراسر بدن پخش شوند و باید سریع درمان شوند.

علائم عفونت عبارتند از:

خون یا چرک از محل استخراج
تب
اسپاسم عضلات فک
لرز
لثه های دردناک یا متورم در نزدیکی ناحیه استخراج
طعم یا بوی بد در دهان

آسیب عصبی

آسیب عصبی ناشی از برداشتن دندان عقل نادر است ، اما ممکن است رخ دهد. در حین عمل جراحی ، عصب سه قلو ممکن است آسیب ببیند. این آسیب اغلب موقت است و چندین هفته یا ماه طول می کشد. اگر آسیب شدید باشد ، آسیب عصبی می تواند دائمی باشد.

علائم آسیب عصبی ناشی از برداشتن دندان عقل عبارتند از: درد بی حسی یا سوزن سوزن شدن لثه ، زبان ، چانه ، دندان های اطراف و لب های پایین واکنش آلرژیک اگر علائم واکنش آلرژیک را نشان دادید ، به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

ممکن است به داروهای تجویز شده توسط پزشک حساسیت داشته باشید ، از جمله داروهای ضد درد. علائم واکنش آلرژیک عبارتند از: تنگی نفس مشکل در تنفس احساس می کنید گلو بسته می شود یا زبان شما تورم می کند سبکی سر ضربان قلب سریع بثورات پوستی تب بردن اکثر افراد به شرطی که در دوران نقاهت از دستورات پزشک پیروی کنند.

به سرعت از بین رفتن دندان عقل بهبود می یابند. خوردن و نوشیدن غذاهای مناسب – و اجتناب از غذاهای اشتباه – بخش مهمی از این دستورالعمل ها است. شما بسیار راحت تر خواهید بود و احتمال عوارض را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید.