جراحی پریودنتال

جراحی پریودنتال


از جراحی پریودنتال چه انتظاری داریم؟

جراحی پریودنتال

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

 

اگر یک عفونت جدی لثه، معروف به بیماری پریودنتال دارید، ممکن است دندانپزشک شما جراحی را توصیه کند. این روش می تواند:

باکتری ها را از زیر لثه های خود حذف کنید.
تمیز کردن دندان های خود را آسان تر کنید.
استخوان هایی که از دندان های شما حمایت می کنند را تغییر شکل دهید.
جلوگیری از آسیب آتی لثه.

چه کسی کاندیدای خوب است؟

افراد مبتلا به بیماری های شدید یا پیشرفته در اطراف لثه و بافت هایی که دندان هایشان را نگه می دارند معمولا کاندید عمل جراحی پریودنتال هستند.

اگر بیماری لثه دارید، علائم شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لثه هایی که متورم، قرمز یا خونریزی می کنند.
جیب های عمیقی که بین لثه ها و دندان های شما ایجاد می شود.
لق شدن دندان ها.
درد هنگام جویدن.
بوی بد دهان.
لثه هایی که از دندان های شما عقب می نشینند یا دور می شوند.
پزشک به شما اطلاع می دهد که آیا می توانید از جراحی پریودنتال بهره مند شوید. اگر بیماری لثه شما پیشرفته نباشد، دندانپزشک شما ممکن است روش های درمانی محافظه کارانه تری را توصیه کند.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسائله ای از جمله  جراحی پریودنتال با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

 

جراحی پریودنتال

جراحی پریودنتال

 

آماده سازی

چند هفته قبل از عمل، ممکن است لازم باشد مصرف برخی داروها مانند آسپرین (بایر، بافرین)، مسکن‌ها و رقیق‌کننده‌های خون را متوقف کنید. اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند حداقل 24 ساعت قبل از عمل از سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل خودداری کنند.

ممکن است پزشک قبل از عمل به شما آنتی بیوتیک بدهد تا احتمال ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

همچنین باید ترتیبی دهید که پس از اتمام عمل، شخصی شما را به خانه برساند. بیهوشی، آرام بخش یا سایر داروهایی که در طول عمل دریافت می کنید ممکن است بر زمان واکنش شما تأثیر بگذارد. یعنی ممکن است بعد از آن رانندگی برای شما ایمن نباشد.

دستورالعمل های خاص پزشک خود را در مورد نحوه آماده شدن برای جراحی خود دنبال کنید.

روش

دندانپزشک یا پریودنتیست جراحی را انجام می دهد. انواع مختلفی از گزینه های جراحی وجود دارد. پزشک تعیین می کند که چه نوع جراحی یا جراحی برای شرایط خاص شما مناسب است.

جراحی فلپ

با این روش معمول، جراحان برش های کوچکی در لثه شما ایجاد می کنند و بخشی از بافت را به عقب برمی دارند. سپس تارتار و باکتری را از دندان و زیر لثه شما پاک می کنند. لثه ها به عقب بخیه می شوند، بنابراین بافت محکم در اطراف دندان شما قرار می گیرد. پس از بهبودی، تمیز کردن نواحی روی دندان‌ها و لثه‌ها آسان‌تر خواهد بود.

پیوند استخوان

اگر بیماری لثه به استخوان اطراف ریشه دندان شما آسیب رسانده باشد، ممکن است دندانپزشک مجبور شود آن را با پیوند جایگزین کند. پیوند استخوان را می توان از قسمت های کوچک استخوان خود، یک استخوان مصنوعی یا استخوان اهدایی تهیه کرد. این روش به جلوگیری از از دست دادن دندان کمک می کند و ممکن است به رشد طبیعی استخوان کمک کند.

بازسازی بافت هدایت شده

این تکنیک شامل قرار دادن یک قطعه کوچک از مواد بین استخوان و بافت لثه است تا به استخوان اجازه رشد مجدد بدهد.

پیوند بافت نرم

هنگامی که لثه ها عقب می نشینند، پیوند می تواند به بازیابی بخشی از بافت از دست رفته شما کمک کند. دندانپزشکان تکه کوچکی از بافت را از سقف دهان شما برمی دارند یا از بافت اهدا کننده برای چسباندن به نواحی که بافت کم یا از دست رفته است استفاده می کنند.

پروتئین ها

گاهی اوقات، جراحان ژلی حاوی پروتئین های خاصی را روی ریشه دندان بیمار اعمال می کنند. این می تواند رشد استخوان و بافت سالم را تشویق کند.

 

جراحی پریودنتال

جراحی پریودنتال

بهبود

بهبودی شما بستگی به شدت بیماری، سلامت کلی و نوع عمل شما دارد. دستورالعمل های دندانپزشک خود را به دقت دنبال کنید.

به طور معمول، شما می توانید انتظار داشته باشید که پس از هر نوع جراحی دندان، خونریزی و ناراحتی جزئی داشته باشید. شما باید بتوانید بسیاری از فعالیت های عادی را حدود یک روز پس از عمل از سر بگیرید.

سیگار می تواند در روند بهبودی بدن شما پس از جراحی اختلال ایجاد کند. سعی کنید تا زمانی که ممکن است بعد از عمل پریودنتال از این عادت خودداری کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند از سیگار دوری کنید.

ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد پس از جراحی از دهانشویه مخصوص استفاده کنید یا آنتی بیوتیک مصرف کنید. ممکن است نتوانید در نواحی خاصی از دهان خود مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید تا زمانی که آنها خوب شوند.

بسیاری از پزشکان مصرف غذاهای نرم را برای یک یا دو هفته پس از عمل توصیه می کنند. چند نمونه از غذاهای مناسب عبارتند از:

  • Jell-O
  • پودینگ
  • بستنی
  • ماست
  • تخم مرغ همزده
  • پنیر دلمه
  • پاستا
  • پوره سیب زمینی

هزینه جراحی پریودنتال بسته به نوع عمل و شدت بیماری شما بسیار متفاوت است. هزینه درمان بیماری لثه بین 500 تا 10000 دلار است.

بسیاری از شرکت های بیمه حداقل بخشی از هزینه جراحی پریودنتال را پوشش می دهند. اگر نمی توانید این روش را بپردازید، با پزشک خود صحبت کنید. گاهی اوقات، کارکنان مطب دندانپزشک شما می‌توانند گزینه‌های پرداخت بهتری را با شرکت‌های بیمه مذاکره کنند یا یک برنامه پرداخت با شما تنظیم کنند. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که طولانی شدن درمان می تواند منجر به درمان های پیچیده تر و گران تر در آینده شود.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسائله ای از جمله  جراحی پریودنتال با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

اگر نیاز به خدمات دندانپزشکی با کیفیت بالا دارید، به شما پیشنهاد میکنیم حتما با متخصصان ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام آقای دکتر بهروز حبیبی اینجا کلیک کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *