ژنژیوکتومی در تهران

ژنژیوکتومی در مقابل جراحی لثه چیست؟

جراحی لثه چیست؟

ژنژیوکتومی برداشتن بافت لثه یا لثه با جراحی است. ژنژیوکتومی می تواند برای درمان بیماری هایی مانند ژنژیویت استفاده شود. همچنین برای برداشتن بافت اضافی لثه به دلایل زیبایی مانند اصلاح لبخند استفاده می شود.

چه کسی کاندید عمل جراحی لثه است؟

دندانپزشک ممکن است عمل جراحی لثه را در صورت ابتلا به تحلیل لثه از موارد زیر توصیه کند:

• سالخورده
  • بیماری های لثه، مانند التهاب لثه
  • عفونت های باکتریایی
  • آسیب لثه
  • ژنژیوکتومی برای بیماری لثه

اگر به بیماری لثه مبتلا هستید، دندانپزشک ممکن است این روش را برای جلوگیری از آسیب آتی لثه و همچنین دسترسی راحت‌تر به دندان‌ها برای تمیز کردن دندان‌ها توصیه کند.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسائله ای از جمله  ژنژیوکتومی در تهران   با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

بیماری لثه اغلب در انتهای دندان ها سوراخ ایجاد می کند. این منافذ می تواند منجر به ایجاد موارد زیر شود:

پلاک
باکتری ها
پلاک سخت شده که به عنوان جرم یا جرم شناخته می شود.
پس از آن این تجمع می تواند منجر به آسیب بیشتر شود.

همچنین اگر دندانپزشک شما در طول معاینه یا تمیز کردن بیماری یا عفونت لثه را تشخیص دهد و بخواهد پیشرفت آن را متوقف کند، ممکن است این روش را توصیه کند.

ژنژیوکتومی انتخابی

برداشتن لثه به دلایل زیبایی کاملا اختیاری است. بسیاری از دندانپزشکان آن را توصیه نمی کنند مگر اینکه خطرات آن کم باشد یا اگر در روش های زیبایی تخصص داشته باشند.

ابتدا با دندانپزشک در مورد این روش صحبت کنید تا از مزایا و معایب عمل جراحی لثه انتخابی آگاه شوید.

در طول عمل چه انتظاراتی باید داشت؟

برداشتن لثه 30 تا 60 دقیقه طول می کشد، بسته به اینکه دندانپزشک شما چه مقدار بافت لثه را برمی دارد.

روش‌های کوچکی که شامل یک دندان یا چند دندان می‌شود، احتمالاً تنها یک جلسه طول می‌کشد. برداشتن یا تغییر شکل عمده لثه ممکن است به چندین ویزیت نیاز داشته باشد، به خصوص اگر دندانپزشک شما بخواهد یک ناحیه قبل از حرکت به ناحیه بعدی بهبود یابد.

روش کار به این صورت است:

دندانپزشک شما بی حس کننده موضعی را به لثه تزریق می کند تا ناحیه را بی حس کند.
دندانپزشک شما از یک چاقوی جراحی یا ابزار لیزر برای بریدن تکه های بافت لثه استفاده می کند. این برش بافت نرم نامیده می شود.
در طول این عمل، دندانپزشک شما احتمالاً یک ابزار مکش را در دهان شما نگه می دارد تا بزاق اضافی را خارج کند.
هنگامی که بافت بریده شد، دندانپزشک شما احتمالاً از یک ابزار لیزر برای تبخیر بافت باقی مانده و شکل دادن به خط لثه استفاده می کند.
دندانپزشک شما یک ماده نرم بتونه مانند و بانداژ روی ناحیه قرار می دهد تا از لثه های شما در حین بهبودی محافظت کند.

روش های اسکالپل و لیزر چگونه با هم مقایسه می شوند؟

ژنژیوکتومی با لیزر به طور فزاینده ای رایج است زیرا پیشرفت در فناوری لیزر همچنان ابزارها را ارزان تر و استفاده آسان تر می کند. لیزرها همچنین دقیق‌تر هستند و به دلیل گرمای لیزر و همچنین کاهش خطر عفونت ناشی از ابزار فلزی آلوده، امکان بهبود و سوزاندن سریع‌تر را فراهم می‌کنند.

روش‌های لیزری گران‌تر از روش‌های اسکالپل هستند و به آموزش بیشتری نیاز دارند، بنابراین اگر دندانپزشک شما آموزش ندیده باشد یا تجهیزات مناسبی نداشته باشد، ممکن است عمل جراحی لثه را به شما پیشنهاد دهد.

اگر بیمه درمانی دارید، برنامه شما ممکن است روش های لیزر را پوشش ندهد، بنابراین عمل جراحی لثه با اسکالپل ممکن است مقرون به صرفه تر باشد. ایده خوبی است که قبل از برنامه ریزی برای برداشتن لثه با ارائه دهنده بیمه خود تماس بگیرید تا مزایای خود را بدانید.

بهبودی چگونه است؟

بهبودی از ژنژیوکتومی معمولاً سریع است. در اینجا چیزی است که باید انتظار داشت.

چند ساعت اول

شما باید بتوانید فوراً به خانه بروید. دندانپزشک شما احتمالاً فقط از بی حسی موضعی استفاده می کند، بنابراین معمولاً می توانید خودتان را به خانه برسانید.

ممکن است بلافاصله احساس درد نکنید، اما با از بین رفتن بی‌حسی چند ساعت پس از عمل، درد ممکن است تیزتر یا پایدارتر باشد. یک مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) ممکن است به کاهش درد کمک کند.

لثه های شما نیز احتمالا برای چند روز خونریزی خواهند داشت. هر باند یا پانسمان را تا زمانی که خونریزی متوقف شود یا تا زمانی که دندانپزشک به شما توصیه کند که لثه شما می تواند دوباره در معرض دید قرار گیرد، تعویض کنید.

دندانپزشک شما یا دستیار دندانپزشک باید نحوه تعویض باند یا پانسمان خود را قبل از فرستادن شما به خانه توضیح دهد. اگر آنها آن را توضیح ندادند یا اگر در مورد دستورالعمل ها مطمئن نیستید، با دفتر آنها تماس بگیرید تا دستورالعمل ها را بپرسید.

چند روز آینده

ممکن است کمی فک درد داشته باشید. دندانپزشک شما احتمالاً به شما می گوید که فقط غذاهای نرم بخورید تا در حین بهبودی لثه ها باعث تحریک یا آسیب نشوند.

سعی کنید از کمپرس سرد روی گونه های خود استفاده کنید تا هر گونه درد یا تحریکی را که به دهان شما سرایت می کند تسکین دهید.

از محلول شستشوی آب نمک گرم یا محلول نمکی استفاده کنید تا ناحیه مورد نظر عاری از باکتری یا سایر مواد تحریک کننده باشد، اما از دهانشویه یا سایر مایعات ضد عفونی کننده خودداری کنید.

همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت لثه نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

طولانی مدت

هر گونه درد و درد پس از حدود یک هفته کاهش می یابد. دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که این ناحیه به خوبی بهبود می یابد و می توانید رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید.

در نهایت مراقب دندان های خود باشید. دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، از استعمال دخانیات خودداری کنید و مصرف غذاهای حاوی قند زیاد را کاهش دهید.

چه زمانی به دندانپزشک خود مراجعه کنید
اگر متوجه شدید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

خونریزی که متوقف نمی شود.
درد بیش از حدی که با گذشت زمان یا با درمان خانگی بهتر نمی شود.
چرک یا ترشح غیر طبیعی.
تب.

ژنژیوکتومی در تهران

هزینه عمل جراحی لثه چقدر است؟

هزینه های خارج از جیب برای برداشتن لثه از 200 تا 400 دلار برای هر دندان متغیر است. برخی از دندانپزشکان ممکن است هزینه کمتری برای چندین دندان (معمولاً حداکثر تا 3) در یک جلسه واحد دریافت کنند.

اگر بیمه دارید، اگر برای درمان بیماری پریودنتال یا آسیب دهانی انجام شود، احتمالاً برداشتن لثه تحت پوشش برنامه شما قرار می گیرد. هزینه ممکن است بسته به میزان کار انجام شده و تعداد جلساتی که برای تکمیل آن نیاز است متفاوت باشد.

اگر به دلایل زیبایی انتخابی انجام شود، احتمالاً بیمه شما آن را پوشش نخواهد داد.

مقایسه ژنژیوکتومی و ژنژیووپلاستی چگونه است؟

ژنژیوکتومی برداشتن بافت لثه است.
Gingivoplasty تغییر شکل لثه ها برای بهبود عملکرد است، مانند جلوگیری از پوسیدگی یا بهبود توانایی شما در جویدن غذا، یا تغییر ظاهر شما.
ژنژیووپلاستی به عنوان درمانی برای بیماری لثه کمتر رایج است، اما اگر لثه‌های شما تحت تأثیر یک بیماری ژنتیکی قرار گرفته باشند یا به عنوان بخشی از سایر روش‌های دندانپزشکی برای بازگرداندن عملکرد دندان و لثه، انجام شود، به خصوص که به مرور زمان لثه و دندان‌ها را از دست می‌دهید.

نتیجه گیری

ژنژیوکتومی یک روش کم هزینه و کم خطر برای مراقبت از بافت آسیب دیده لثه یا تغییر ظاهر لبخند شما است.

بهبودی زیاد طول نمی کشد و نتیجه اغلب مثبت است.