درمان کانال ریشه

اندودنتیکس (درمان کانال ریشه) چگونه است؟

درمان کانال ریشه

دندان ها ساختارهای حیاتی هستند که توسط اعصاب و عروق خونی واقع در اتاقک پالپ تامین می شوند. پوسیدگی دندان که نزدیک به محفظه پالپ پیشرفت کند یا به آن نفوذ کند منجر به عفونت باکتریایی اتاقک می شود. زمانی که التهاب پالپ غیر قابل برگشت می شود، دندان درد خفیف ممکن است به دندان درد شدید تبدیل شود.

در صورت عدم درمان، از دست دادن سرزندگی رخ می دهد و باکتری ها ممکن است به تدریج از طریق نوک ریشه به استخوان اطراف گسترش یابند. تورم شدید، تجمع چرک، تب و درد ممکن است ایجاد شود.

درمان ریشه روشی برای حذف عفونت از محفظه پالپ و سیستم کانال ریشه دندان آسیب دیده است. بافت عفونی و غیر حیاتی با ابزار ریشه از سیستم ریشه خارج و با آبیاری شیمیایی ضد عفونی می شود. سپس سیستم کانال ریشه تمیز با یک ماده بی اثر پر می شود و سپس دندان ترمیم می شود.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسائله ای از جمله درمان کانال ریشه با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

درمان کانال ریشه

این درمان را می توان در یک یا دو ویزیت، بسته به وضعیت عفونت از قبل، تکمیل کرد. دندانپزشک ما معاینه ای را برای ارزیابی میزان پوسیدگی یا عفونت دندان انجام می دهد و رادیوگرافی پری آپیکال دندان را برای ارزیابی ساختار دندان باقی مانده و وضعیت استخوان اطراف آن می گیرد.

پس از آن، دندانپزشک ما می تواند تشخیص دهد که آیا درمان ریشه برای دندان آسیب دیده مناسب است یا خیر.

اکثر دندان ها می توانند تحت درمان ریشه قرار گیرند. با این حال، اگر ساختار دندان باقیمانده کافی نباشد، عدم حمایت از استخوان یا اگر دندان به شدت شکسته باشد، پیش آگهی درمان ضعیف خواهد بود. سپس دندانپزشک به شما توصیه می کند که کشیدن دندان انجام شود. اگر پیش آگهی درمان خوب باشد، درمان ریشه می تواند انجام شود.

بی حسی موضعی در محل درمان تجویز می شود. برای جلوگیری از آلودگی بزاق اطراف در حفره دهان، یک سد لاستیکی روی دندان کشیده می شود تا درمان شود. پس از آن، یک حفره دسترسی آماده می شود و بافت پالپ عفونی برداشته می شود.

پس از تمیز کردن و شکل دادن به سیستم کانال ریشه، فضای حاصل با ماده ای لاستیک به نام گوتا پرکا پر می شود. هدف این کار مهر و موم کردن فضای کانال ریشه است. برای تکمیل مدیریت دندان درمان شده کانال ریشه، باید یک پرکننده یا تاج قطعی گذاشته شود.

پیشنهاد مطالعه: آیا ایمپلنت های دندان ایمن هستند؟

درمان کانال ریشه

ناراحتی، به شکل حساس شدن دندان هنگام غذا خوردن، ممکن است در حین و بعد از عمل رخ دهد. اگر قبل از شروع درمان، درد یا عفونت شدید وجود داشته باشد، این حالت بیشتر است. این ناراحتی را می توان با مسکن های خفیف تسکین داد.

به شما توصیه می شود که تا پایان ترمیم نهایی، رژیم غذایی نرم تری داشته باشید. برای جلوگیری از شکستگی های پس از درمان باید در درازمدت از خوردن غذاهای سفت اجتناب شود.

دندان های درمان شده با کانال ریشه نیاز به مراقبت منظم در منزل مانند مسواک زدن دو بار در روز با نخ دندان منظم دارند. بررسی های پس از درمان، پس از 3 ماه و پس از یک سال، معمولاً برای ارزیابی وضعیت بهبود برنامه ریزی می شود.