متخصص ایمپلنت در تهران

درمان های رایج برای دندان شکسته چیست؟

درمان دندان شکسته

 

دندان تراشیده معمولاً به دلیل نوعی ضربه، مانند افتادن یا ضربه به دهان اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است به دلیل گاز گرفتن یک ماده بسیار سفت رخ دهد. اگر دندان شما پوسیده شده باشد، احتمال ایجاد تراشه بیشتر است، اما می تواند برای دندان های کاملا سالم نیز اتفاق بیفتد.

مگر اینکه دندان تراشیده باعث درد شود یا لایه های داخلی را در معرض دید قرار دهد، این یک اورژانس دندانپزشکی نیست. با این حال، به دلیل ظاهر ناهموار آن، ممکن است بخواهید آن را در اسرع وقت تعمیر کنید.

چگونه یک دندانپزشک ممکن است یک دندان شکسته را درمان کند؟

انواع مختلفی از درمان های موجود وجود دارد. دندانپزشک شما بر اساس میزان آسیب و جزئیات مورد شما یکی را توصیه می کند.

باندینگ یا پر کردن

اگر آسیب فقط شامل یک تکه کوچک از مینای دندان باشد که کنده شده است، دندانپزشک می تواند از پر کردن برای ترمیم آن استفاده کند. اگر دندان جلویی باشد، دندانپزشک می تواند از همان ماده رزین کامپوزیت مورد استفاده برای پرکردگی های همرنگ دندان برای ترمیم دندان استفاده کند. رزین پس از زبری سطح با ژل و رنگ آمیزی روی مواد چسب، مستقیماً روی دندان اعمال می شود. سپس قبل از اینکه با اشعه ماوراء بنفش سخت شود به شکل مناسب قالب گیری می شود.

این روش نیازی به بی‌حسی ندارد و پس از پایان یافتن، می‌توانید بلافاصله از مطب خارج شوید. با این حال، فقط برای آسیب های نسبتاً جزئی مناسب است.

 

متخصص ایمپلنت در تهران

 

چسباندن مجدد دندان

اگر بتوانید قسمتی از دندان که کنده شده را نجات دهید و فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید، ممکن است برای ترمیم دندان، قطعه شکسته را در جای خود سیمان کنید. با این حال، این تنها در صورتی یک گزینه است که سلول های قطعه دندان هنوز زنده باشند.

می توانید با نگه داشتن قطعه در دهان بین گونه و لثه برای مرطوب نگه داشتن آن یا قرار دادن آن در یک لیوان شیر به طور موقت از آنها محافظت کنید تا از کلسیم آن بهره مند شود. با این حال، این روش ها قطعه را برای مدت نامحدود زنده نگه نمی دارند، بنابراین ضروری است که فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

متخصص ایمپلنت در تهران برای درمان دندان شکسته شده انتخاب بسیار مناسبی است.

تاج پادشاهی

اگر قسمت بزرگی از دندان شکسته شده باشد یا دندان به شدت پوسیده شده باشد تا بتوان آن را پر کرد، روکش ممکن است گزینه ای برای ترمیم آسیب باشد. تاج پروتزی است که از مواد محکم و بادوام مانند فلز، رزین یا چینی ساخته شده است. شکل آن مانند دندان است و در وسط آن توخالی است به طوری که پس از آماده سازی روی قسمت باقیمانده قرار می گیرد تا به شکل یکنواخت درآید.

برای اطمینان از مناسب بودن روکش، دندانپزشک از دندان های شما قالب می گیرد. روش سنتی انجام این کار این است که شما یک ماده بتونه مانند را گاز بگیرید و پس از سفت شدن آن را به آزمایشگاه بفرستید، اما برداشت ها را می توان به صورت دیجیتالی نیز گرفت. معمولاً چند هفته طول می‌کشد تا آزمایشگاه تاج را بسازد و آن را به آزمایشگاه برگرداند، اما ممکن است تاج‌های همان روز را نیز دریافت کنید.

روش کانال ریشه

اگر تراشه به قدری بزرگ باشد که پالپ دندان را در معرض هوا قرار دهد، ممکن است نیاز به عمل کانال ریشه باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، رگ های خونی و اعصاب می توانند توسط باکتری نفوذ کنند، که می تواند باعث عفونت شود. این روش شامل تمیز کردن ریشه دندان، برداشتن پالپ آسیب دیده و سپس مهر و موم کردن دندان است.

دندانی که تحت عمل کانال ریشه قرار گرفته است نسبت به سایرین ضعیف تر است. برای تقویت آن، ممکن است به عنوان یک روش بعدی نیاز به تاج داشته باشید.

 مشاهده صفحه اینستاگرام آقای دکتر بهروز حبیبی.

متخصص ایمپلنت در تهران

ONLAY

آنله مانند پرکردگی است که روی قسمتی از سطح دندان امتداد می یابد. تفاوت آن با روکش این است که روی کل دندان کشیده نمی شود. با این حال، متفاوت از پر کردن و شبیه روکش است، زیرا قبل از اینکه دندانپزشک بتواند آن را در جای خود سیمان کند، باید در آزمایشگاه ایجاد شود. دندانپزشک ممکن است مجبور شود از دندان‌های شما برای فرستادن به آزمایشگاه همانگونه که در صورت گرفتن روکش انجام می‌داد، نقش ببندد. با این حال، به آماده سازی گسترده ای که ممکن است برای روکش دندان نیاز داشته باشید، نیاز ندارد.

روکش

اگر یک تراشه نسبتاً جزئی در دندان جلویی دارید، روکش ممکن است درمان مناسبی باشد. به جای تعمیر تراشه، روکش آن را می پوشاند تا کسی نتواند آن را ببیند.

نتیجه

در بیشتر موارد امکان ترمیم دندان بریده شده وجود دارد. روش صحیح عمل بستگی به شدت آسیب دارد.

اگر به خدمات دندانپزشکی با کیفیت بالا نیاز دارید، با متخصصان ما تماس بگیرید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *