تسکین فوری درد دندان

چگونه به تسکین فوری درد دندان دست پیدا کنیم؟

تسکین فوری درد دندان

برخی از استراتژی هایی که می توانند به درد حفره کمک کنند عبارتند از:

استفاده از ژل های بی حس کننده: برخی از ژل های بدون نسخه (OTC) می توانند به طور موقت درد دندان را تسکین دهند.
تلاش برای شستشو با آب نمک گرم: آب نمک گرم می تواند به کشتن باکتری ها کمک کند و ممکن است به طور موقت درد را کاهش دهد.
آزمایش روغن میخک: روغن میخک ممکن است به کاهش درد دندان کمک کند. برخی از ژل های بی حس کننده دندان از روغن میخک استفاده می کنند.

مصرف داروهای مسکن OTC: مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن می‌توانند به تسکین علائم دردناک کمک کنند.
تلاش برای سرما یا گرما درمانی: یک فرد می تواند از بسته سرد یا گرم در قسمت بیرونی دهان خود استفاده کند. جایگزینی این درمان ها نیز ممکن است کمک کند.
اطمینان از مراقبت بهتر از دهان: مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن می تواند مقداری از پلاک را از بین ببرد. این کار حفره را درمان نمی کند، اما می تواند سرعت ورود باکتری ها به دندان را کاهش دهد و به طور بالقوه از بدتر شدن درد جلوگیری کند.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسائله ای از جمله طراحی لبخند دیجیتال با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.
رفتار
پوسیدگی دندان به اندازه ای شدید که باعث درد شود، نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد.

در برخی موارد، ممکن است علت غیر حفره ای مانند عفونت سینوسی یا مشکلات مفصل گیجگاهی فکی وجود داشته باشد.
با این حال، فقط دندانپزشک می تواند علت را تشخیص دهد، بنابراین ضروری است که به دنبال درمان سریع برای جلوگیری از بدتر شدن مشکل باشید.

درمان بستگی به شدت حفره و محل قرارگیری آن در دهان دارد.

برخی از گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پرکردن دندان: دندانپزشک حفره را سوراخ می کند و سپس آن را با یک ماده ایمن پر می کند تا از باکتری جلوگیری کند.
کانال های ریشه: کانال های ریشه می توانند دندان در حال مرگ را نجات دهند.
روکش: روکش لایه بیرونی دندان را برداشته، پوسیدگی را از بین می برد و سپس از کلاهک دائمی برای پوشاندن کل دندان استفاده می کند.
آنتی بیوتیک ها: زمانی که فردی دچار عفونت دندانی جدی می شود، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کسانی که سابقه پیوند عضو دارند و کسانی که تحت شیمی درمانی هستند نیز ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند.
مراقبت های ارتودنسی: گاهی اوقات شلوغی دندان ها یا مشکلات ناشی از بایت می تواند خطر پوسیدگی را افزایش دهد. جستجوی مراقبت های ارتودنسی، مانند بریس، ممکن است کمک کننده باشد.

مسکن درد دندان

پیشنهاد مطالعه: جراحی اریودنتال چیست و چقدر در درمان موثر است؟

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

برای هر درد دندان یا دهان، فرد باید با دندانپزشک قرار ملاقات بگذارد. اگر درد شدید یا غیر قابل تحمل باشد، ممکن است بخواهند با دندانپزشک اورژانس تماس بگیرند.

اگر فردی نتواند ظرف 24 ساعت آینده وقت ملاقات بگیرد و هر یک از علائم زیر را داشته باشد، ممکن است به مراقبت اورژانسی نیاز داشته باشد:

تب
بیماری جسمی
سردرد
تورم در صورت یا اطراف دهان
تورم پشت گوش
درد آنقدر شدید است که خوابیدن را غیرممکن می کند
یک فرد باید به دنبال مراقبت های فوری برای این علائم باشد، زیرا ممکن است به این معنی باشد که عفونت به ناحیه دیگری از بدن سرایت کرده است.

خلاصه

اگرچه درد حفره می تواند شدید باشد، اما بسیار قابل درمان است. دندانپزشک معمولاً می‌تواند درد را در عرض چند ساعت درمان کند، یا با رسیدگی به علت زمینه‌ای یا با تجویز داروهای ضد درد در حین برنامه‌ریزی برای درمان اضافی.

فرد همچنین می تواند قبل از مراجعه به دندانپزشک، درمان های خانگی را برای کاهش درد امتحان کند.

به ندرت، حفره ها می توانند باعث مشکلات سلامتی جدی از جمله عفونت های گسترده شوند.

اگرچه در اولین نشانه حفره نیازی به وحشت نیست، اجتناب از مراقبت از دندان می تواند سلامت کلی را تضعیف کند.