دکتر بهروز حبیبی - متخصص ایمپلنت - جراحی لثه زعفراینه - متخصص ایمپلنت در تهران

دکتر بهروز حبیبی - متخصص ایمپلنت - جراحی لثه زعفراینه - متخصص ایمپلنت در تهران


عوامل موثر در ترمیم کامپوزیت

ترمیم کامپوزیت تهران

مراحل زیادی برای قرار دادن یک ترمیم کامپوزیت موفق و طولانی مدت انجام می شود. هنگامی که یک ترمیم با شکست مواجه می شود، درک علت شکست اولین قدم مهم در جلوگیری از بروز مشکل مشابه در آینده است.

برای یک دندانپزشک آسان است که تقصیر یک ترمیم ناموفق را به گردن سازنده مواد بیاندازد.

در برخی موارد، تولید کننده مقصر است، زیرا مواد اغلب بر اساس آزمایش های آزمایشگاهی بدون آزمایش بالینی مناسب به بازار ارسال می شوند. با این حال، به طور کلی، این مورد نیست.

هنگامی که با یک ترمیم ناموفق مواجه می شوید، دندانپزشک باید قبل از اینکه تمام تقصیر شکست را بر عهده سازنده بگذارد، به تکنیک خود و نحوه استفاده از مواد نگاه کند.

دکتر بهروز حبیبی بهترین دکتر ایمپلنت در تهران می باشند که با تجارب زیادی که دارند متخصص ایمپلنت در تهران می باشند.

دلایل شکست

دلایل اصلی شکست پوسیدگی ثانویه، شکستگی، کمبودهای حاشیه ای، سایش و حساسیت پس از عمل است.

بسیاری از این موارد را می توان توسط اپراتور کنترل کرد.

با این حال، بیمار نیز نقش زیادی در موفقیت طولانی مدت هر ترمیم دارد.

در یک مطالعه آینده‌نگر جدید، مشخص شد که سن بیمار، قومیت بیمار، تعداد سطوح ترمیم‌شده، و حجم کاری دندان‌پزشک پیش‌بینی‌کننده‌های مهم شکست ترمیم اولیه بودند، در حالی که مواد ترمیمی مورد استفاده معنی‌دار نبود.

بنابراین، قبل از اینکه فرض کنیم خرابی ناشی از مشکل یک ماده است، مهم است که سایر عوامل مرتبط را که ممکن است در شکست یک ترمیم نقش دارند در نظر بگیریم.

دکتر بهروز حبیبی - متخصص ایمپلنت - جراحی لثه زعفراینه - متخصص ایمپلنت در تهران

دکتر بهروز حبیبی – متخصص ایمپلنت – جراحی لثه زعفراینه – متخصص ایمپلنت در تهران

دستورالعمل سازنده

هنگام تجزیه و تحلیل یک شکست، یکی از اولین سوالاتی که باید بپرسید این است: “آیا دستورالعمل های سازنده برای محصول خوانده شده و رعایت شده است؟” بسیاری از دندانپزشکان تصور می کنند که تمام سیستم های باندینگ و کامپوزیت یکسان هستند و اگر با یکی از آنها آشنایی داشته باشند، می توانند از هر سیستم موجود در بازار استفاده کنند.

در برخی از سیستم‌های باندینگ، دستورالعمل‌های سازنده می‌گوید که محصول را برای مدت معینی داخل عاج بمالید، در حالی که برخی دیگر می‌گوید آن را برای مدت زمان متفاوتی دست نخورده بگذارید.

آیا قبل از استفاده با اسید فسفریک چه می کنید و اگر بله، برای چه مدت؟

برخی از کامپوزیت‌ها به زمان پخت بیشتر یا لایه‌های کوچک‌تری نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به نور کمتری نیاز دارند و می‌توانند به صورت عمده پر شوند.
مگر اینکه دستورالعمل‌ها قبل از استفاده خوانده شوند، تکنیک نادرست ممکن است منجر به ترمیم ضعیف شود که منجر به بیمار و دندانپزشک ناراضی می‌شود.

اثربخشی کنترل رطوبت کنترل رطوبت عالی میدان عملیاتی برای یک ترمیم موفق بسیار مهم است. استفاده از یک سد لاستیکی مناسب در هنگام قرار دادن مواد کامپوزیت ایده آل است.

ترمیم‌هایی که با یک سد لاستیکی قرار داده شده‌اند، شکستگی‌های مواد کمتری را نشان داده‌اند که نیاز به تعویض دارند.

این سد همچنین تأثیر قابل توجهی بر طول عمر کلی داشت. پیوند مرطوب برای اکثر سیستم های چسب توصیه می شود. با این حال، مقدار بهینه رطوبت بسته به سیستم چسب (اچ و شستشو یا خود اچ) مورد استفاده و پرایمر (استون یا اتانول) در سیستم متفاوت است.

هیچ سیستمی شامل خون یا بزاق به عنوان بخشی از تکنیک پیوند نیست.

اخیراً سیستم‌های جایگزین برای جداسازی، از جمله Isolite/Isodry (Isolite Systems) و Optragate (Ivoclar) معرفی شده‌اند و به نظر می‌رسد که به خوبی کار می‌کنند.

این سیستم ها می توانند در هنگام قرار دادن مواد حساس به تکنیک افزوده ارزشمندی باشند و در مواقعی که نیاز به کمک برای قرار دادن مواد رزین آبگریز است و استفاده از سد لاستیکی امکان پذیر نیست باید مورد توجه قرار گیرند

. انقباض پلیمریزاسیون کامپوزیت‌های رزین معمولی که در دندانپزشکی ترمیمی استفاده می‌شوند، بسته به فرمولاسیون و شرایط پخت، مقادیر انقباض حجمی کمتر از 1% تا 6% را نشان می‌دهند.

که در نهایت منجر به حساسیت پس از عمل، رنگ‌آمیزی حاشیه‌ای، پوسیدگی‌های مکرر و در نهایت از دست دادن ترمیم می‌شود.

روش‌های مختلفی برای غلبه بر این مشکل پیشنهاد شده‌اند، از جمله لایه‌بندی تدریجی، ۵ قرار دادن کامپوزیت روان به عنوان استرس‌شکن، ۶ و کاربردهای مختلف نور. پخت پالس یا رمپ).7 جدیدترین رویکرد با ابداع کامپوزیت های با تنش کم انقباض بوده است که می توانند به دلیل کاهش تنش انقباضی آنها به صورت عمده پر شوند.

دکتر بهروز حبیبی - متخصص ایمپلنت - جراحی لثه زعفراینه - متخصص ایمپلنت در تهران

دکتر بهروز حبیبی – متخصص ایمپلنت – جراحی لثه زعفراینه – متخصص ایمپلنت در تهران

اگر مایل به تماشای نمونه کارهای دکتر بهروز حبیبی هستید به اینستاگرام ایشان نگاهی بیندازید.

به نظر می رسد این موارد برای بررسی آینده بسیار جالب هستند. لایت کیورینگ هر کامپوزیت به مقدار معینی انرژی (ژول) برای پخت کامل نیاز دارد. این ممکن است بسته به سازنده، نوع مواد کامپوزیت و سایه کامپوزیت متفاوت باشد. این تابعی از قدرت نور پخت (mW/cm2) و مدت زمانی است که نور تحویل داده می شود.

متأسفانه، میزان انرژی تحویلی به دلیل قرارگیری نامناسب نوک نور، حرکت نوک نور در حین پخت، فاصله نوک نور از رزین، سایه و نوع ماده رزین، وضعیت واحد لایت کیور می تواند متفاوت باشد. یا ضخامت رزین حتی قوی ترین نور کیورینگ هم اگر کامپوزیت به درستی قرار نگیرد، آن را درمان نمی کند.
فقط به این دلیل که لایه بالایی کامپوزیت سخت است، به این معنی نیست که کامپوزیت در قسمت پایین پخت شده است.

به طور کلی، توجه کافی به محل مناسب نور کیورینگ یا وضعیت نور نمی شود. مقدار مناسب تابش توسط سازنده و سایه کامپوزیت تعیین می شود.

درمان ناقص یا ناکافی بر خواص فیزیکی رزین تأثیر منفی می گذارد، استحکام باند به دندان را کاهش می دهد، زیست سازگاری ترمیم را کاهش می دهد، سایش و خرابی حاشیه ای را افزایش می دهد و کلونیزاسیون باکتریایی ترمیم را افزایش می دهد.

برای اطلاعات بیشتر یا گرفتن قرار ملاقات امروز می توانید از اینجا شروع کنید.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *