جراحی دندان عقل در تهران

بهبودی از جراحی و برداشتن دندان عقل چقدر طول می کشد؟

جراحی دندان عقل در تهران

دندان های آسیاب پشت شما که به دندان عقل نیز معروف هستند ، آخرین دندان های بالغ هستند که در دهان شما ظاهر می شوند. آنها در بالا و پایین هر دو طرف قرار می گیرند ، معمولاً بین 17 تا 21 سالگی. بسیاری از افراد فضای کافی در فک خود ندارند تا دندان عقل را بدون جابجایی دندان های دیگر جا دهند. این می تواند مشکلات مختلفی را به دنبال داشته باشد.

اگر این اتفاق برای شما بیفتد ، دندانپزشک شما احتمالاً جراحی برای حذف آنها را توصیه می کند. برداشتن دندان عقل بسیار رایج است و بسته به مورد خاص شما بهبودی می تواند تا یک هفته طول بکشد. اگر دندان عقل شما تحت تاثیر قرار گیرد ، بهبودی ممکن است بیشتر طول بکشد. این بدان معناست که آنها هنوز از زیر لثه بیرون نیامده و قابل مشاهده نیستند.

روز جراحی شما

کشیدن دندان عقل یک عمل سرپایی است ، به این معنی که شما در همان روز می آیید و مرکز جراحی را ترک می کنید. اگر در حین جراحی بی حسی موضعی یا آرام بخشی دریافت کنید ، احتمالاً در صندلی دندانپزشکی بیدار خواهید شد. با این حال ، اگر به شما بیهوشی عمومی داده شود ، بیدار شدن شما بیشتر طول می کشد ، بنابراین به اتاق بهبودی منتقل می شوید. شاید به خاطر نداشته باشید که چگونه از صندلی دندانپزشکی به اتاق ریکاوری رفتید. از دندانپزشک خود بپرسید که چه نوع آرام بخشی را باید انتظار داشته باشید.

با بیدار شدن از جراحی ، به تدریج احساس در دهان خود را به دست خواهید آورد. برخی از درد و تورم طبیعی است. اولین روز بهبودی همچنین شامل مقداری خون در دهان شما خواهد بود. می توانید هر زمان که مایل بودید از کیسه یخ روی صورت خود استفاده کنید. همچنین دستورالعمل هایی در مورد زمان و چگونگی مصرف داروها به شما داده می شود ، چه داروهای مسکن تجویز شده و چه بدون نسخه.

دکتر بهروز حبیبی ، متخصص ایمپلنت در تهران ، دارنده دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته جراحی لثه و ایمپلنت می باشند. ایشان با بیش از ۲۰ سال تجربه کار کلینیکی، مطبی و چند هزار کاشت ایمپلنت جزو پزشکان پرکار و شناخته شده در حوزه ایمپلنت می باشند و مفتخر هستند به بیماران که به ایشان مراجعه کرده و میکنند در مورد هرگونه مسئله ای از جمله  جراحی دندان عقل در تهران با تخصص و تجربه ی بالای خود خدمت کنند.

وقتی بیدار شدید و احساس آمادگی کردید به خانه اعزام می شوید. این یک ایده خوب است ، اگر اجباری نباشد ، کسی دیگر شما را به خانه برساند. دندانپزشک شما ممکن است بر این امر اصرار داشته باشد ، به خصوص اگر تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید زیرا نمی توانید برای مدت طولانی رانندگی کنید.

شما می توانید غذاهای بسیار نرم بعد از جراحی بخورید ، اما از الکل ، کافئین و سیگار کشیدن خودداری کنید. همچنین باید از استفاده از نی خودداری کنید. این می تواند منجر به عوارض شود.

بهبودی طولانی مدت

اکثر افراد در عرض سه تا چهار روز از جراحی دندان عقل به طور کامل بهبود می یابند. اگر دندان های شما تحت تاثیر قرار گرفته یا با زاویه ای ناخوشایند روی هم آمده اند ، بهبودی یک هفته کامل طول می کشد.

زخمی که پس از جراحی باقی می ماند تا ماه ها به طور کامل بهبود نمی یابد ، بنابراین هنوز هفته ها بعد از عمل می توانید عفونت ایجاد کنید. مراقب خودتان باشید و به هرگونه علامت مشکل توجه کنید.

شما می توانید فعالیتهای عادی و روزانه خود را از روز بعد از عمل از سر بگیرید ، اما از هر گونه فعالیتی که می تواند بخیه ها یا لخته شدن خون را بر روی زخم شما برطرف کند ، اجتناب کنید. این شامل ، اما محدود به موارد زیر نیست:

• ورزش سنگین
  • تف کردن
  • نوشیدن از نی

برخی از تورم ، درد و خونریزی پس از برداشتن دندان عقل طبیعی است. اگر درد یا خونریزی بیش از حد و غیرقابل تحمل است ، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

علائم شما باید تا روز سوم پس از جراحی بسیار بهبود یابد. تمام درد و خونریزی باید ظرف یک هفته پس از جراحی از بین برود.

برخی از عوارض می تواند نشانه عفونت یا آسیب عصبی باشد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به دنبال کمک باشید:

1. مشکل در بلع یا تنفس.
  2. تب.
  3. داروها در تسکین درد موثر نیستند.
  4. تورم که با گذشت زمان بدتر می شود.
  5. بی حسی.
  6. خون یا چرک از بینی شما خارج می شود.
  7. خونریزی که با نگه داشتن گاز روی آن و اعمال فشار متوقف نمی شود.

مراقبت در منزل

بسیار مهم است که هنگام بازگشت به خانه ، از دهان خود به خوبی مراقبت کنید تا از عفونت ها و عوارض جلوگیری شود. دندانپزشک یا جراح دهان شما دستورالعمل دقیق نحوه تمیز کردن و محافظت از دهان پس از عمل را به شما می دهد. این ممکن است تنها زمانی باشد که دندانپزشک به شما می گوید یک روز کامل مسواک نزنید ، آبکشی نکنید ، یا نخ دندان نکشید.

دستورالعمل های معمول تمیز کردن عبارتند از:

برای تمیز نگه داشتن زخم با آب نمک شستشو دهید. وقتی آبکشی می کنید آب را بیرون نریزید. در عوض ، دهان خود را روی سینک ظرفشویی بگذارید و اجازه دهید آب از آن خارج شود.

به آرامی محل زخم را با گاز بمالید تا خون اضافی جذب شود.

شما باید بتوانید یک یا دو روز پس از عمل به زندگی روزمره خود بازگردید. شما باید بسیار مراقب باشید تا لخته خون یا بخیه های خود را به مدت یک هفته از بین نبرید. مانند هر گال ، خون روی سوراخ دندان عقل شما از زخم محافظت می کند و آن را التیام می بخشد. اگر لخته لخته مختل شود ، درد بیشتری خواهید داشت و خطر عفونت افزایش می یابد. وقتی این اتفاق می افتد ، به آن سوکت خشک می گویند. می توانید یک سوکت خشک را فقط در یک یا تمام سوراخ های زخم وارد کنید.

پیشنهاد مطالعه: 3 گزینه برای جایگزینی دندان های از دست رفته؟

فعالیتهایی که باید در دوران بهبودی از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

هر چیزی که بخیه یا لخته خون شما را از بین ببرد
سیگار کشیدن
تف کردن
نوشیدن از نی
مدیریت درد
راههای اصلی کنترل درد و کاهش تورم استفاده از یخ و مصرف داروهای ضد درد است. از دندانپزشک خود بخواهید در مورد چگونگی استفاده از کیسه یخ روی صورت خود دستورالعمل داشته باشد. یخ را مستقیماً روی صورت خود قرار ندهید ، زیرا ممکن است منجر به سوختن یخ شود. آنها همچنین توصیه می کنند که از داروهای نسخه ای یا بدون نسخه استفاده کنید.

همچنین ممکن است به شما دستور داده شود تا هنگام بهبودی ، آنتی بیوتیک مصرف کنید. این کار برای جلوگیری از هرگونه عفونت در حالی که دهان شما در برابر میکروب ها آسیب پذیر است انجام می شود. مطمئن شوید که دوره کامل آنتی بیوتیک ها را طبق دستور دندانپزشک خود مصرف کرده اید.

غذاهایی که باید بخورید و غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

هیدراته ماندن و تغذیه مناسب برای بهبودی مهم است ، اگرچه ممکن است اشتهای بسیار خوبی بلافاصله بعد از عمل نداشته باشید. از پزشک خود بخواهید دستورالعمل های خاصی را در مورد آنچه می توانید در چند روز اول بهبودی بخورید ، بپرسید. به غذایی فکر کنید که خوردن آن بدون جویدن زیاد آسان است و غذایی که لخته شدن خون یا بخیه شما را مختل نمی کند.

ابتدا با غذاهای بسیار نرم شروع کنید ، مانند:

پنیر خامه ای
سس سیب
پودینگ
سوپ
پوره سیب زمینی
اسموتی

هنگام غذا خوردن ، از موارد زیر اجتناب کنید:

غذای بسیار داغ که می تواند محل جراحی را بسوزاند
آجیل یا دانه هایی که ممکن است در سوراخی که قبلاً دندان عقل شما بود گیر کند
نوشیدن از نی ، یا زیاد قاشق خوردن ، که می تواند لخته خون را از بین ببرد یا بخیه ها را خراب کند
وقتی احساس آمادگی می کنید به آرامی شروع به خوردن غذای دلچسب کنید.

نتیجه چیست؟

کشیدن دندان عقل یک روش بسیار رایج برای رفع یا جلوگیری از مشکلات مربوط به آخرین مجموعه دندان های مولر است. می توانید غذای نرم بخورید و روز بعد از عمل به فعالیت های عادی و روزمره خود بازگردید.

بهبودی از جراحی دندان عقل حدود سه روز به طول می انجامد ، اما می تواند تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد. مهم است که دستورالعمل های مراقبت در منزل را که دندانپزشک به شما می دهد به منظور کمک به بهبود و جلوگیری از عفونت ، دنبال کنید.